Jom Berkomunikasi.


NOVEL KE 4 - SEPTEMBER 2013. SILA KLIK LINK ..CINTA CAPE TOWN

. Facebook -Nora Isma Fuad

. Facebook - Novel Nora Fuad, click ( like)

. E-mel - norafuaddj@gmail.com

Nora Fuad@ Novel Pertama.

Nora Fuad@ Novel Pertama.
Dimensi Cinta. Sila klik pada gambar. (KarnaDya)Ulasan Berita Harian dengan 5 ***** Diskaun 25%, pembelian secara on line. Kini dalam bentuk Digital.

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011
Sudah terbit Feb 2011! (KarnaDya)Sila klik gambar untuk info. Kini dalam bentuk digital.

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA
SILA KLIK PADA GAMBAR UNTUK INFO (Buku Prima-Karangkraf)

me..

me..

Nuffnang

Buku Prima

Buku Prima
Jualan Novel dari Buku Prima

My Guest Book,Kindly sign In..thanks

Followers

Ulasan B.Harian 4.12.2009 & 6.9.2010

Facebook: Nora Isma Fuad (Berkawan dialu-alukan, berkawan biarlah beribu, berkahwin,biarlah kekal satu je) Ulasan buku: Klik pada tajuk :Berita harian. Nora Fuad sengaja ledakan simpati, paksa pembaca buat pilihan. Penulisan lahirkan minda kelas pertama. INFO Dimensi Cinta Pengarang: Nora Fuad Tebal: 441 halaman Penerbit: KarnaDya Solutions Sdn Bhd Harga: RM19.00 senaskhah Bintang: ***** Ulasan By Fisha: Klik pada:Fisha,Ulasan buku Menjadi penulis? klik tajuk Tips menjadi penulis..

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura, Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura,  Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?
Info buku: Klik di gambar...Dapatkan di MPH, POPULAR, BOOK STORE / KARNADYA ON LINE (diskaun 35% = RM 12.35)

Ke Langkawi? Info

Anda boleh membaca maklumat, bertajuk "Langkawi".

Ada juga link web site, Up north... ' info Langkawi. Sila lihat di bahagian kanan blog.

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK
NOVEL KE 4: Bakal terbit September 2013. CINTA CAPE TOWN

Popular Posts

Monday, February 23, 2009

Demi Cinta

Apabila saya ditanya kenapa saya tidak boleh menyambut 'valentime day', saya jelaskan dengan sebaiknya kepada murid saya.. dan semestinya as a muslim... and bla bla bla... pada saya, setiap hari adalah hari kasih sayang, tidak pernah ada 'hari khas'walaupun ada harinya 'bergaduh' dengan suami, marah bagai nak meletup.Tapi demi kasih sayang, pastinya, saya akan ingat pesanan Pak Jalil (Abdul jalil Ali, pengarang karangkraf) masa bercinta, tutup sebelah mata, supaya segala kelemahan tidaklah nampak seperti kekurangan. Apabila sudah berkahwin pula, tutup kedua mata, supaya kelemahan dipihaknya langsung tidak akan muncul sebagai kekurangan yang merobek kelebihannya.Memang akan payah jika 'hati' tengah panas, akan datanglah berbillion ekor iblis yang akan cuba memanaskan lagi 'hati' yang sedang panas supaya timbul perasaan 'benci membenci' di hati Adam & Hawa.

Dalam memperkatakan tentang perasaan sayang, teringat saya sudah hampir dua minggu tidak berbual dengan mama saya (panggilan ma saja sebab apabila saya berusia belasan tahun, panggilan ma itu terasa lebih mesra, dan rasanya saya seorang sahaja yang memanggil mama saya dengan panggilan begitu)Agak sibuk, hari sabtu (dua-dua sabtu, saya bekerja di sekolah)sebenarnya ini bukanlah alasan yang wajar sebab saya ada masa untuk ke cinema (maaflah ma...)malam ini saya tentu akan menelefon mama saya.

Banyak yang akan saya kenangkan mengenai mama saya.Masa saya di sekolah rendah dahulu, banyak benda yang tidak dijual di kedai runcit, di Langkawi, supermarket lagi lah tak ada. kalau mahu makan 'tahu', kacang tumbuk, air soya, 'gaduh-gaduh', kek kukus,jem dll kenalah masak sendiri.Saya masih ingat lagi, mama saya akan buatkan air soya jadikan tahu, hampasnya akan digoreng, sedap.Sesekali mama akan buatkan adik beradik kami kacang tumbuk, kacang yang bercampur gula yang dihanguskan.Setiap kali musim buah pula, akan adalah jem rambutan, nenas,belimbing, cermai... seingat saya, buah tembikai sahaja yang tidak boleh dijadikan jem.kuih kegemaran kami, lopeh,sedap sangat, 'bangat' kata daripada skrip filem Intan... kalau dimakan dengan manisan gula daripada tebu atau madu atau gula melaka.paling tidak pun, kek gula hangus, atau apam yang diletak eno atau 7-up.kalau dibuat gaduh-gaduh (kangkung yang dicelur,tahu goreng, keropok, telur rebus, kuah kacang, sotong besar yang dicelur)sedapnya... mama saya memang rajin sangatsemasa kami ecil-kecil dahulu.. sekarang semua ini mama saya sudah tak buat lagi, sebab semuanya ada dijual di kedai (tahu, kacang tumbuk dll) lagipun, kita orang sudah tak duduk di rumah keluarga lagi. Ada lah sesekali balik je.

kalau musim raya pulak, lagi best, pelbagai jenis kuih kuih... bestnya.sekarang ni, kuih sebiji pun mama saya tak buat lagi, he he. saya pun tidak kurang 'malasnya'... tak seperti masa saya bujang-bujang dahulu.. he he.budak-budak pun dah tak makan kuih lagi, tu lah tak best kalau mahu masak pun.Dengan lain perkataan, gunakanlah sebagai 'alasan'hebat untuk tidak melakukannya...

Saya pasti, jika anda seorang ibu, kita pasti mahu anak-anak kita mengingati kita seperti mana saya yang sentiasa terkenangkan mama saya yang pandai memasak... pendek kata, mestilah 'memasak' dan 'pandai memasak'...kalau ibu mertua saya,(saya panggil mak) pastinya, tak akan ada orang yang boleh memasak 'masak kuning' @ lemak kuning yang sedap macam air tangan mak saya.suami saya asyik suruh belajar memasak lemk kuning macam mak dia, saya selalu kata," tak pa, kalau saya masak tidak sesedap masak lemak mak, supaya hal ini akan sentiasa menjadi keistimewaan mak saya"... kek mak saya pun sedap,biskut kacang, biskut suji...

Hari ini saya masak gulai ayam (kata Kedahan)@ kari ayam...pastinya sedap (he he) Masakan ini resepi pertama saya belajar memasak (sebenarnya kari ikan bawal, masak dalam periuk tanah, dengan tunjuk ajar nenek saya) makan dengan roti canai segera, sedapnya.... selepas masak dalam pukul 4 petang (dan belum sempat bertukar baju kerja)saya terus mempelawa suami makan roti canai dengan kari.Semasa dia menikmati kari, saya pun bertanya,

" sedap tak bang"

kata dia, " ok"

kata saya, "ok je"

kata dia kembali," sedapppppppp"... kalau seandainya dia, tidak memuji pun saya tahu, kari saya sedap sebab suami berjaya habiskan 4 ketuk ayam yang dipotong sederhana saiznya, dan semangkuk kuah kari.Kebiasaannya suami saya 'cerewek bangat' ketika makan, kalau tak sedap (kurang garam, termasin etc.. dia akan complain, kalau memuji... payah sekali (2 -3 kali setahun je)

saya pasti, mama saya, mak saya, malah saya sendiri, kami memasak dengan kasih sayang, dengan cinta yang mendalam... kalau tidak 'merasuah' melalui makanan, apa lagi caranya menunjukkan cinta?

No comments: