Jom Berkomunikasi.


NOVEL KE 4 - SEPTEMBER 2013. SILA KLIK LINK ..CINTA CAPE TOWN

. Facebook -Nora Isma Fuad

. Facebook - Novel Nora Fuad, click ( like)

. E-mel - norafuaddj@gmail.com

Nora Fuad@ Novel Pertama.

Nora Fuad@ Novel Pertama.
Dimensi Cinta. Sila klik pada gambar. (KarnaDya)Ulasan Berita Harian dengan 5 ***** Diskaun 25%, pembelian secara on line. Kini dalam bentuk Digital.

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011
Sudah terbit Feb 2011! (KarnaDya)Sila klik gambar untuk info. Kini dalam bentuk digital.

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA
SILA KLIK PADA GAMBAR UNTUK INFO (Buku Prima-Karangkraf)

me..

me..

Nuffnang

Buku Prima

Buku Prima
Jualan Novel dari Buku Prima

My Guest Book,Kindly sign In..thanks

Followers

Ulasan B.Harian 4.12.2009 & 6.9.2010

Facebook: Nora Isma Fuad (Berkawan dialu-alukan, berkawan biarlah beribu, berkahwin,biarlah kekal satu je) Ulasan buku: Klik pada tajuk :Berita harian. Nora Fuad sengaja ledakan simpati, paksa pembaca buat pilihan. Penulisan lahirkan minda kelas pertama. INFO Dimensi Cinta Pengarang: Nora Fuad Tebal: 441 halaman Penerbit: KarnaDya Solutions Sdn Bhd Harga: RM19.00 senaskhah Bintang: ***** Ulasan By Fisha: Klik pada:Fisha,Ulasan buku Menjadi penulis? klik tajuk Tips menjadi penulis..

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura, Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura,  Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?
Info buku: Klik di gambar...Dapatkan di MPH, POPULAR, BOOK STORE / KARNADYA ON LINE (diskaun 35% = RM 12.35)

Ke Langkawi? Info

Anda boleh membaca maklumat, bertajuk "Langkawi".

Ada juga link web site, Up north... ' info Langkawi. Sila lihat di bahagian kanan blog.

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK
NOVEL KE 4: Bakal terbit September 2013. CINTA CAPE TOWN

Popular Posts

Sunday, April 25, 2010

Marilah lebih positif!


Dengarnya sambutan Hai Guru seluruh Malaysia akan disambut dengan gotong royong di sekolah bagi seluruh Malaysia. Mendengar sahaja berita ini, saya rasa ada 1001 reaksi yang akan kita dengar, rasa dan akan cakapkan. Ada yang marah dan meledak kerana jika dibandingkan dengan Hari Setiausaha, mereka akan diraikan di hotel-hotel terkenal, dibiayai oleh bos lagi. (p/s kami di sekolah sudah biasa dibelanja bos) Ada yang tidak kisah. Buat sajalah sebab kakitangan kerajaan ini bermakna "kami yang menurut perintah sahaja".




Reaksi saya! Kalau mahu katakan saya gembira, sudah tentu saya berbohong. Saya berharapkan sesuatu yang leib positif, diberi "cuti sehari daripada buat semua kerja-kerja di sekolah" yahoo! Hal ini tentunya sesuatu yang tidak mungkin. Mungkin hari sabtu tersebut dikira sebagai cuti ganti sekolah sempena Hari Raya, manalah tahu. Cuba untuk berfikiran positif.


Dalam jumlah cuti tahunan sekarang pun, sudah ramai yang 'jaki' dengan cikgu, katanya cuti cikgu banyak, tapi sebenarnya di setiap kali cuti, guru perlu membuat kerja. Tiada "koma" atau "noktah" pun. Pernah suami saya bertanya, "yang, cuti pun buat kerja juga." Apabila saya toleh dan memberi senyuman, dia tersenyum balik, tanpa suara. Saya rasa dia akan tahu jawapan saya, "abang nak buat ke?"


Memang setiap kali cuti persekolahan kami tidak akan dapat lari daripada kerja sekolah. Setiap kali cuti, pastinya berhadapan dengan kertas peperikaan. Sebulan sahaja lagi, saya akan berdepan dengan 300 kertas peperiksaan, senang cakap, akan mabuk dengan menanda kertas. Seminggu dua memang tidak langsung berpeluang menulis langsung!



Apapun, saya senang menyambut Hari Guru bersama murid yang menyayangi saya!

***********



Pagi tadi, saya panas telinga mendengar rakan sekerja mencemuh pilihraya di ..., disebabkan BN memang katanya BN main bayar untuk menang. Saya diam sahaja sebab perlu bergegas untuk ke kelas semula dalam tempoh 15 minit. Dalam hati saya berkata, "kalau pihak lain menang, tak ada pula kata pihak lain menipu. SPR adalah badan bebas yang berkecuali daripada sistem kerajaan. Tidak ada pengundi hantu dan sebagainya" Pernah dulu di Melaka, mama saya berada di sana ketika itu. Pihak pembangkang riuh rendah mengatakan terdapat pengundi hantu dan bas pengundi hantu, rupanya bas yang dimaksudkan adalah bas sekolah yang membawa budak-budak sekolah, yang kebetulan melalui jalan-jalan dekat-dekat situ.


Susahlah diri macam tu. Kalau tak mahu percaya semua sistem, macam dulu apabila seorang pemimpin ditangkap, hebuh katakan pihak polis tidak adil, tetapi kalau perompak ditembak, di tangkap atau dipenjarakan, tidak ada pulak pihak yang mendakwa pihak polis tidak betul. Saya raa, kalau anda tidak lagi percaya kepada semua sistem, bawa beg, pergilah tinggal di kutub utara atau selatan, senang kira, tidak ada undang-undang, sistem atau apa pun perkara yang tidak anda senangi! Hidup kitakan berlandaskan undang-undang! Kita tidak perlu menjadi seperti masayarakat Zaman Jahiliah yang terlalu fanatik terhadap suku/bani masing-masing sehingga gagal melihat dengan mata hati semua kebenaran....



Kita perlu positif untuk melihat hal yang positif berlaku!!! Pada saya, dalam politik, kita perlu melihat dengan jelas. Kalau betul, betullah, kalau ada kesilapan, perlu ada buktinya, bukan sekadar merunding jari dan kata mengata! Peace no war!!


*****


Pagi tadi, ketika saya mengajar, sekumpulan murid perempuan saya bersok-sek, yang saya pasti tidak mendengar penjelasan saya dengan teliti. Apabila saya memandang mereka seperti seekor helang ganas (normally it's work) pandangan tajam saya tidak menjadi. Rupanya diberitahu, terdapat seekor katak. Rupanya hanya seekor anak katak sebesar syiling lima puluh sen. Saya terus mengambil penyapu, penyodok sampah, menyapu anak katak yang tersesat itu dan membuang di padang berhampiran. Dan kata saya, "bagaimana lah benda sebesar itu pun boleh mengganggu kontentrasi awak? Dan cikgu tidak rasa boleh mengharapkan awak semua menjaga negara kelak kalau negara diserang aliens memandangkan anak katak sebesar zarah pun, awak sudah cuak!" Budak-budak tu hanya tergelak.


Dikelas yang lain, sebaris budak2 teralih pandangan dengan seekor serangga kecil. Saya terpandang akan serangga yang terbang dan bertanya,"ada siapa-siapa nak lihat, orang terbang?" dan mereka hanya tergelak. Pelik! Pada saya, zaman saya belajar dulu agaknya, gajah lalu pun kami tidak akan menoleh! Perhatian kita kepada guru terlalu besar!


Alahai! Anak zaman moden barangkali. Masa kecil dulu, ketika balik kampung, saya akan bereksperimen dengan telur katak. Menangkap berudu dan mengisi dalam tin dan dibawa balik untuk melihat katak hidup!

No comments: