Jom Berkomunikasi.


NOVEL KE 4 - SEPTEMBER 2013. SILA KLIK LINK ..CINTA CAPE TOWN

. Facebook -Nora Isma Fuad

. Facebook - Novel Nora Fuad, click ( like)

. E-mel - norafuaddj@gmail.com

Nora Fuad@ Novel Pertama.

Nora Fuad@ Novel Pertama.
Dimensi Cinta. Sila klik pada gambar. (KarnaDya)Ulasan Berita Harian dengan 5 ***** Diskaun 25%, pembelian secara on line. Kini dalam bentuk Digital.

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011
Sudah terbit Feb 2011! (KarnaDya)Sila klik gambar untuk info. Kini dalam bentuk digital.

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA
SILA KLIK PADA GAMBAR UNTUK INFO (Buku Prima-Karangkraf)

me..

me..

Nuffnang

Buku Prima

Buku Prima
Jualan Novel dari Buku Prima

My Guest Book,Kindly sign In..thanks

Followers

Ulasan B.Harian 4.12.2009 & 6.9.2010

Facebook: Nora Isma Fuad (Berkawan dialu-alukan, berkawan biarlah beribu, berkahwin,biarlah kekal satu je) Ulasan buku: Klik pada tajuk :Berita harian. Nora Fuad sengaja ledakan simpati, paksa pembaca buat pilihan. Penulisan lahirkan minda kelas pertama. INFO Dimensi Cinta Pengarang: Nora Fuad Tebal: 441 halaman Penerbit: KarnaDya Solutions Sdn Bhd Harga: RM19.00 senaskhah Bintang: ***** Ulasan By Fisha: Klik pada:Fisha,Ulasan buku Menjadi penulis? klik tajuk Tips menjadi penulis..

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura, Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura,  Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?
Info buku: Klik di gambar...Dapatkan di MPH, POPULAR, BOOK STORE / KARNADYA ON LINE (diskaun 35% = RM 12.35)

Ke Langkawi? Info

Anda boleh membaca maklumat, bertajuk "Langkawi".

Ada juga link web site, Up north... ' info Langkawi. Sila lihat di bahagian kanan blog.

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK
NOVEL KE 4: Bakal terbit September 2013. CINTA CAPE TOWN

Popular Posts

Tuesday, March 3, 2009

Hak privacy ?Bogel di rumah ?

Kecoh sedunia gara-gara hak privacy diceroboh. Sejak mutahir ini, sejak zaman 'internet', kamera dan video cam meluas di dunia dan melebarkan pengaruh di Malaysia, semua orang sibuk merakamkan pelbagai gambar termasuk gambar-gambar yang sepatutnya dilabelkan sebagai 'for your eyes only'.Padahnya diterima apabila rakaman yang sepatutnya disimpan sendiri telah 'dijual' atau 'dipamer' secara percuma seanterio dunia.Jadilah anda artis secara 'one night stand'.. dengan tak payah berlakon drama, atau filem, tak payah pun sesusah Dato' Michelle Yeoh perlu berlakon ke peringkat Hollywood.

Dalam masyarakat kita pulak, sibuk bertelagah sesama sendiri, boleh atau tidak boleh 'tanpa pakaian' dalam rumah. Geli hati pun ada.Kalau difikirkan istilah privacy sahaja tanpa mengaitkan soal agama dan hukum hakam, tentulah tidak mengapa.. kalau di rumah tak ada orang (dengan memastikan tiada yang nampak) apa salahnya... ha ha ha.. kalau anda rasional, agaknya, tergamakkah anda?

Ada pulak yang sibuk bertelagah dengan mengemukakan pendapat ahli agama (yang digelar ulamak)Ada yang berkata boleh? Boleh?? mahu saya tanyakan dua kali...

Well, jika diteliti tentang hak sebagai manusia, terpulanglah.Apa sahaja yang kita mahu lakukan di rumah sendiri, tanpa boleh 'disekodeng' oleh orang lain, terpulang kepada hak sendiri.Undang-undang di Malaysia memperuntukkan bahawa tidak menjadi kesalahan jika 'tidak berperasaan malu' di rumah sendiri.kalau berada di tempat awam mestilah berpakaian,(tanpa pakaian walaupun berseluar dianggap melanggar undang-undang) di tempat awam (melainkan di pantai, tempat berkelah, di satu dua tempat yang dibenarkan)tanpa mengambil kira baju yang tinggal sejengkal sahaja di bahagian dada, atau nampak pusat, bahagian bawah pinggang.Menampakkan bahagian atas dada yang sepatutnya dilindungi.

Undang-undang melarang sebarang bentuk rakaman (filem atau suara) yang tidak dilakukan secara sukarela.Tapi kalau sendiri yang merakam rakaman dan kemudian 'disekodeng' oleh orang lain,seperti kata pelawak Raja Lawak, Nabil " Lu fikir lah sendiri"

Undang-undang di USA pula sebaliknya meletakkan jika rakaman tanpa suara dianggap tidak menjadi kesalahan dan melanggar hak privacy. Patutlah ramai paparazzi di sana.

Persoalan kedua, kenapa tidak boleh 'ber...b...' di rumah.well sebagai seorang Muslim, Islam adalah pakej lengkap kehidupan.segalanya mestilah mengikut lunas undang-undang dan adab yang digarisskan daripada al_quran, Haddis dan Ijmak Ulamak. Janganlah bersama macam 'kucing' lakunya. Sebagai manusia, ada adab sopannya yang perlu dijaga.Kita ini adalah manusia yang bertamadun, ada agama, paling tidakpun ada perasaan malu dan nilai moral. Teringat saya satu kaum asli di Amerika Selatan, mereka ni sentiasa tanpa pakaian,kaum lelakinya dan wanitanya masih lagi menuntup bahagian 'private part' mereka. Kalau kaum yang tidak bertamadun, nun jauh di dalam hutan pun boleh menunjukkan perasaan malu dan nilai moral? Bagaimana pulak dengan kita?

Datuk Dr.Mashitah Ibrahim, pernah berkata, kalau tak ada keperluan, kita sendiripun tak payah lah asyik merenung atau melihat ' p... part' sendiri apatah lagi orang lain.dengan kata lain, lupakan sahajalah hasrat ber'b...' di rumah, banyak perkara faedah lain yang boleh dilakukan... lagi pun kalau seandainya menjadi manusia tidak memberi faedah kepada orang lain, berhentilah menjadi manusia...
Mungkin boleh meminta menjadi burung (sekurangnya kicauan burung melegakan perasaan yang kacau dan mereka sentiasa berzikir kepada Allah.

1 comment:

Anonymous said...

kalau berbogel didalm bilik boleh la kan..hehe...