Jom Berkomunikasi.

NOVEL KE 4 - SEPTEMBER 2013. SILA KLIK LINK ..CINTA CAPE TOWN

. Facebook -Nora Isma Fuad

. Facebook - Novel Nora Fuad, click ( like)

. E-mel - norafuaddj@gmail.com

Nora Fuad@ Novel Pertama.

Dimensi Cinta. Sila klik pada gambar. (KarnaDya)Ulasan Berita Harian dengan 5 ***** Diskaun 25%, pembelian secara on line. Kini dalam bentuk Digital.

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011

Sudah terbit Feb 2011! (KarnaDya)Sila klik gambar untuk info. Kini dalam bentuk digital.

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA

SILA KLIK PADA GAMBAR UNTUK INFO (Buku Prima-Karangkraf)

me..

Nuffnang

Buku Prima

Jualan Novel dari Buku Prima

My Guest Book,Kindly sign In..thanks

Followers

Ulasan B.Harian 4.12.2009 & 6.9.2010

Facebook: Nora Isma Fuad (Berkawan dialu-alukan, berkawan biarlah beribu, berkahwin,biarlah kekal satu je) Ulasan buku: Klik pada tajuk :Berita harian. Nora Fuad sengaja ledakan simpati, paksa pembaca buat pilihan. Penulisan lahirkan minda kelas pertama. INFO Dimensi Cinta Pengarang: Nora Fuad Tebal: 441 halaman Penerbit: KarnaDya Solutions Sdn Bhd Harga: RM19.00 senaskhah Bintang: ***** Ulasan By Fisha: Klik pada:Fisha,Ulasan buku Menjadi penulis? klik tajuk Tips menjadi penulis..

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura, Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura,  Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?
Info buku: Klik di gambar...Dapatkan di MPH, POPULAR, BOOK STORE / KARNADYA ON LINE (diskaun 35% = RM 12.35)

Ke Langkawi? Info

Anda boleh membaca maklumat, bertajuk "Langkawi".

Ada juga link web site, Up north... ' info Langkawi. Sila lihat di bahagian kanan blog.

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK

NOVEL KE 4: Bakal terbit September 2013. CINTA CAPE TOWN

Popular Posts

Friday, September 17, 2010

Sambutan Hari raya

Pemandangan yg menarik: Pulau Beras Basah, Langkawi.
Pulau Beras Basah

4 September..
   Apabila mulai dekat-dekat tarikh bercuti, kononnya mahu habiskan kerja-kerja filing yang belum sempat siap, tapi dek kerana 'mood' cuti raya 'sudah pun mali'.. memang sah sudah tak boleh mulakan kerja. Buka sahaja file, nampak kampung.. adus. Masih cuba menamatkan manuskrip sehingga bab 3, dengan susah dan payahnya sehinggalah tamat juga. Insya-Allah sudah mulakan bab 4 selepas hari raya (actually, sudah mula beberapa helaian) Hati merasa tak senang apabila suami gagal memberi kata putus, bila mahu pulang beraya.. adus..    Malamnya berbuka di luar, bersama kawan rapat sebab esoknya dia akan mulai pulang becuti ke kampung.. rasa tension semacam kereana kawan-kawan sudah mulai balik kampung.

Hampir beberapa hari sebelum menyambut Hari Raya Aidil Fitri, sebagai seorang 'cikguss', saya sudah mulai bercuti. Kalau diikutkan hati, saya mahu cepat-cepat pulang ke Langkawi, tapi suami sangatlah sibuk. Masih bertaki-taki, mahu pulang, selaqsa, rabu atau khamis.. saya kata, "mana boleh khamis bang, takut-takut khamis susah hari raya, mana pernah kita balik hari raya. Lazimnya dua tiga hari sebelum raya, saya sudah balik kampung.

Sepatutnya kami akan pulang merayakan ke Johor Bharu (JB) kerana kami pulang beraya secara bergilir ke kampung masing-masing setiap tahun, tetapi memandangkan arwah Mak mertua tiada lagi, (26 dec 2009), kami berpendapat, ada baiknya kami merayakan di kampung halaman saya memandangkan saya masih mempunyai ibubapa di kampung.. (Tak logik merayakan di KL atau JB (tiada keluarga di sana lagi)

6 September...

Bagai tak menentu lagi hari mahu pulang ke kampung.. Kata saya, "mana boleh lewat sangat, bimbang jem lagi. Dibuatnya jem 12 atau 13 jam macam mana?"  Rumah saya perlu melalui jeti, naik feri.. kalau setakat di Alor Setar, atau sejauh-jauh Padang Besar pun tidak mengapa lagi, kalau boleh terus menerus dengan kereta. Selepas beberapa kali sesi dailog, akhirnya diputuskan hari selasa malam, kami akan bertolak ke Seberang Perai, actually ke Machang Bubok (MB)rumah Mak Ngah saya, bermalam di sana dan bertolak pagi rabu balik ke Langkawi.

7 September...

Naik berlapuk menunggu suami, katanya selepas berbuka, kami akan bertolaklah, kalau reach MB awal sikit, dapatlah tidur barang dua-tiga jam sebelum sahur.. Saya sendiri tak memasak untuk berbuka, sebab malas mahu mengemas dan membasuh pinggan.. maklumlah takut lambat untuk bertolak sebab kata suami," akan bertolakselepas berbuka", tapi seperti biasa, (agaknya suami saya menggunakan jam di Eropah agaknya bagi menentukan waktu selepas berbuka, jadi bertolak sudah agak lewat, 11.30 malam.. tetapi trafik alhamdulillah, tiada sesak dan jem dan terpaksa bersahur di jalanan (sedih amat, sudahlah ramai orang, mahu makan pun susah, nasi dan lauk yang sejuk) Kalau difikirkan, lain kali lebih baik saya memasak, bawa bekal... lagi senang. Akhirnya reach MB jam 6.30 pagi. Kami tidur juga  selama sejam, bangun, bersiap dan bertolak balik ke Langkawi bersama Mak Ngah saya. (Saja mengajak auntie ke sana, lagi pun anak sulung Mak Ngah di Langkawi, tidak dapat balik beraya kerana anak bongsunya baru sahaja berusia beberapa bulan... jadi 'kidnap' lah Mak Ngah saya.. the more the merrier..)

Agak memenatkan, dengan tidur yang tidak mencukupi... mengantuk, bertahan sehingga malam juga, baru tidur.. nasib baik, khamis belum lagi beraya.. Mama dan Mak Ngah, suami ke masjid bagi mengerjakan Tarawih terakhir...

Hari Raya Pertama..

Yang boleh ke masjid, ke masjid bagi mengerjakan sembahyang sunat. Masjid di Kuah agak aktif.. semalam ada Sunat Tasbih dan sebagainya, sepanjang malam. Mengimarahkan masjid. Sayangnya hanya di bulan Ramadhan sahaja, masjid agak penuh, mungkin di bulan lain, manusia terlalu sibuk dengan kehidupan sendiri..

Seperti biasa.. ketupat palas, ketupat segera (beras/ nasi) rendang ayam, daging (wonder, tak bolehkah rendang ikan pulak?) Menu istimewa,  nasi briyani. Seperti biasa juga, adik-adik dan anak saudara datang melawat (3 adik saya di Langkawi juga)dan menyambut tetamu juga.

Hari Raya kedua

Saya merancang melawat saudara mara (mostly bisan mama saya dan bisan Mak Ngah saya, di Kedah dipanggil (actually disebut 'panggie' Tok bisan, merujuk kepada ibubapa menantu) Daripada bisan Mak Ngah ke bisan mama, yang saya panggil Mak Nah  + Pak Hasyim, dan Mak dan Pak Lang, kami ke rumah sepupu dan beberapa rumah lagi, pulang keletihan.. he he..

Hari Raya ketiga dan ke empat: di rumah sahaja, keluar juga untuk lakukan 'window shoipping' memandangkan ada ahli keluarga yang berhajat untuk mendapatkan 'set pinggan mangkuk' untuk hidangan pengantin.. survey sana ke sini, di beberapa buah kedai untuk mendapat design yang cantik dan harga yang berpatutan..

The best place, Ismail Group (actually the son's place) ada 5 kedai semuanya (atau 6?) pilihlah di mana-mana kedai pun.. keluar juga merayau mencari kain batik dan benda-benda lain...

Hari-hari makan ketam, udang sampai kulit pun terasa gatal.. (he he...) Bapa saya asyik membeli ketam kerana dia tahu di sini (kl) ketam yang segar sukar diperolehi..

Hari kelima..

Kami sekeluarga, adik perempuan saya dan keluarga, + keluarga sepupu saya, za merancang 'hari keluarga' ke Pulau Beras Basah.Kebetulan, adik ipar saya, shukor boleh mendapatkan perahu/ bot untuk ke sana.. Berbaloilah suami membawa balik set joran dan peti jorannya (sebenarnya puas saya melarang dia membawa balik joran dan set jorannya: maklumlah raya, mana ada orang merayakan ke laut pula. Jadi kedegilannya berasaslah.. he he) Kami bangun awal untuk menyiapkan bekal.. nasi, lauk-pauk, bihun goreng dan siap dengan mini dapur sekali.

Kami ditinggalkan di Pulau Beras Basah, jenuh juga mandi-manda, makan etc. Sebenarnya jika anda merancang menggunakan khidmat bot ke pulau-pulau (island hopping) pulau ini merupakan salah satu destinasi wajib yang akan dibawa singgah - Pulau Dayang Bunting - eagle feeding.. jadi perlulah bawa baju spare, baju mandi dan bekalan makanan yang mencukupi.

Masalahnya cuma satu sahaja, tiada "tandas' di sediakan.. pelikkan, ada beratus orang di sana dan tiada TANDAS AWAM.. kalau yang boleh mandi manda, bawa baju untuk berenamg, kira selamatlah boleh 'melepaskan hajat' dalam laut, tapi yang tiada baju renang atau mandi di laut, kenalah melepas dalam hutan, nasib tak baik, diintai dek monyet-monyet liar.. Adakah patut!

Kami memilih mendarat di bahagian pantai yang tiada menghuni/ orang ramai. Kebiasaannya pelawat akan menggunakan jeti yang disediakan.. kami turun di bahagian lain pulau.

Dengan pohon pokok yang rendang, angin manja yang menampar tubuh, cuaca pula walaupun panas terik, tapi nyaman 'amat'..... agaknya berkilo makanan  yang masuk 'ke perut'.. larilah diet lagi..

Geng suami, anak saudara, adik ipar dan sepupu saya pula keluar dengan hot untuk memancing..lama juga, dan pulang dengan anak-anak kerapu daripada size tapak tangan sehinggalah ke saiz hampir 1 kaki kerapu.. Ada yang dibakar segera dan dimakan, selebihnya dibawa balik sehingga ke sini. (Dibekukan dalam bekas dengan air, masukkan ke dalam beg 'dingin beku'.. banyak dijual di jusco, giant dan sebagainya.. boleh juga gunakan 'ais beku' entah, saya sudah lupa namanya.. akan tahan selama 10 jam lebih) Jadi ikan akan tahan segarnya..

16 sept...  dan 17 sept..

Semalam, Hari Malaysia (16 sept) kami bertolak balik jam 4.30 petang, reach Kuala Kedah, dan singgah di Gurun untuk makan malam, kebetulan Mak Ngah saya berpuasa sunat Syawal. Pagi, jam 10.30 pagi, kami bertolak balik dan sampai di Kl jam 3 petang (kerana banyak kali singgah makan dan bersenang -lenang: tak perlu rushing, tergesa-gesa membawa padahkan..)

Lega, tiada kemalangan yang berlaku sepanjang perjalanan dari Utara ke Kl ini. Tahun lepas kami bertembung dengan satu kemalangan yang mengorbankan satu keluarga.. antara kereta dan lori. Kereta tersebut terbakar..  cuma terdapat satu kemalangan kecil antara kereta dengan sebuah kereta yang lain seleaps tol Sg Buloh, agaknya mengikuti kereta di hadapan dengan terlalu dekat.

Cuaca juga agak baik, terdapat hujan di beberapa buah tempat, jadi, tidaklah panas terik. Di kawasan Perak, hujan yang lebat menjadikan batu batan di pinggir lebuhraya kelihatan seperti air terjun yang menarik.. Cantik sungguh pemandangannya.. tidak berpeluang mengambil gambar (sempat mengambil beberapa keping gambar, tetapi gambarnya tidak secantik yang dilihat dengan mata kasar kerana lensa terlindung dek cermin kereta dan kereta tidak dapat berhenti untuk mendapatkan sudut gambar yang menarik)