Jom Berkomunikasi.


NOVEL KE 4 - SEPTEMBER 2013. SILA KLIK LINK ..CINTA CAPE TOWN

. Facebook -Nora Isma Fuad

. Facebook - Novel Nora Fuad, click ( like)

. E-mel - norafuaddj@gmail.com

Nora Fuad@ Novel Pertama.

Nora Fuad@ Novel Pertama.
Dimensi Cinta. Sila klik pada gambar. (KarnaDya)Ulasan Berita Harian dengan 5 ***** Diskaun 25%, pembelian secara on line. Kini dalam bentuk Digital.

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011
Sudah terbit Feb 2011! (KarnaDya)Sila klik gambar untuk info. Kini dalam bentuk digital.

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA
SILA KLIK PADA GAMBAR UNTUK INFO (Buku Prima-Karangkraf)

me..

me..

Nuffnang

Buku Prima

Buku Prima
Jualan Novel dari Buku Prima

My Guest Book,Kindly sign In..thanks

Followers

Ulasan B.Harian 4.12.2009 & 6.9.2010

Facebook: Nora Isma Fuad (Berkawan dialu-alukan, berkawan biarlah beribu, berkahwin,biarlah kekal satu je) Ulasan buku: Klik pada tajuk :Berita harian. Nora Fuad sengaja ledakan simpati, paksa pembaca buat pilihan. Penulisan lahirkan minda kelas pertama. INFO Dimensi Cinta Pengarang: Nora Fuad Tebal: 441 halaman Penerbit: KarnaDya Solutions Sdn Bhd Harga: RM19.00 senaskhah Bintang: ***** Ulasan By Fisha: Klik pada:Fisha,Ulasan buku Menjadi penulis? klik tajuk Tips menjadi penulis..

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura, Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura,  Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?
Info buku: Klik di gambar...Dapatkan di MPH, POPULAR, BOOK STORE / KARNADYA ON LINE (diskaun 35% = RM 12.35)

Ke Langkawi? Info

Anda boleh membaca maklumat, bertajuk "Langkawi".

Ada juga link web site, Up north... ' info Langkawi. Sila lihat di bahagian kanan blog.

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK
NOVEL KE 4: Bakal terbit September 2013. CINTA CAPE TOWN

Popular Posts

Monday, July 28, 2008

Guru vs murid 2



Setiap pagi apabila ke sekolah, tujuan saya murni.Saya harapkan pengajaran saya akan berkesan kepada murid-murid saya. Mereka mungkin tidak tahu atau tidak sedar atau sengaja tidak mahu tahu dan tidak mahu sedar bahawa saya (saya rasa semua cikgu dalam dunia mempunyai niat murni seperti ini) sentiasa mencuba 100% keupayaan mental, fizikal, jiwa dan kerohanian bagi memastikan murid-murid saya memahami konsep dan pengetahuan serta pembelajaran & pengajaran ( P & P) berjalan dengan lancar. Bagaimanapun sentiasa ada kenggangannya. Murid yang malas, suka dreaming, suka bercakap...etc.. kalau dalam kelas saya, tentunya tidak akan yang boleh tidur, bercakap atau dreaming, sure dikejutkan dengan suara saya yang istilah saya 'loud and clear'... tapi tone biasanya berbeza mengikut kelas, untuk kelas yang baik, tak ada masalah.. sebab murid di kelas ini biasanya akan diam, dengar dan guru-murid dapat berkomunikasi dengan baik.Suasana kelas berjalan dengan baik, tenang.

Dalam satu kelas pagi tadi, saya memberi contoh dengan niat, murid di kelas ini akanmendapat motivasi dan mencontohi murid-murid kelas ini. Kata saya, " cikgu mahu awak contohi kelas 3 angsana, walaupun 100% skor A dalam sejarah, mereka akan sentiasa mendengar apa yang cikgu katakan atau bincangkan.Suasana belajar akan berjalan dengan baik.Cikgu tidak perlu marah awak, dan semua orang akan selesa berlajar bersama.Even ada dua orang murid yang skor 100%, tapi sikap mereka masih baik.Mereka mendengar dengan baik walaupun mereka bijak.Mereka tdak sombong.Awak ni belum cukup pandaipun tapi bersikap sombong"

Kata murid A, " ala sure budak tu rasuah cikgu, sebab tu dapat 100%"

Kata murd B ," ala, sure dah bayar cikgu 100 ringgit, sebab tu dapat 100"

Saya! marah sungguh.Sudahlah mereka tidak ambil serius dengan cerita dan kata-kata saya... menuduh saya ambil rasuah pulak! Takkan saya jual maruah diri dengan 100 mahupun berjutapun.Hukumannya tetap sama, haram!

Sayapun berkata, "kalau awak cakap lagi macam tu, cikgu saman awak atas tuduhan yang tidak berasas. Sudahlah awak tak ambil pengajaran atas cerita tadi, awak tuduh pulak cikgu yang bukan-bukan... dan menyambung dengan satu minit berleter...

Entahlah, budak2 sekarang sukar dilentur... baru je fizikal macam rebung tapi kerasnya macam buluh...

Di kelas yang lain, ada seorang budak lelaki ni, entahlah, sudah 7 bulan saya geramkan dia... sudahlah markah dia paling tercorot 12 markah sahaja, buku teks tak pernah bawa, buku latihan jangan ceritalah... asyik bercakap sepanjang kelas... sudah pelbagai pendekatan saya gunakan, nampaknya tidak berkesan langsung... akhirnya guna sahajalah pendekatan 'fire'... saya kata kepadanya, sepanjang cikgu mengajar, sudah 4000 murid cikgu, daripada tingkatan 1 - tingkatan 6 atas, awaklah murid yang paling teruk sekali perangai, tidak serius dalam kelas, main-main sahaja... orang marahpun seronok juga, muka awak langsung tak rasa malu, tidak ada perasaan langsung...

" cikgu sudah cuma pelbagai cara dengan awak, cikgu btak tahu apa lagi pendekatan yang oleh digunakan"

Dalam hati saya, entahlah.Saya sudah kehabisan idea dengan budak seorang ni.Dah penatttttt. Semuanya terpulang kepada dia sendiri.Kalau tidak tidak mahu mengubah nasibnya sendiri... kenapa perlu kita / orang lain yang sibuk-sibuk...

No comments: