Jom Berkomunikasi.


NOVEL KE 4 - SEPTEMBER 2013. SILA KLIK LINK ..CINTA CAPE TOWN

. Facebook -Nora Isma Fuad

. Facebook - Novel Nora Fuad, click ( like)

. E-mel - norafuaddj@gmail.com

Nora Fuad@ Novel Pertama.

Nora Fuad@ Novel Pertama.
Dimensi Cinta. Sila klik pada gambar. (KarnaDya)Ulasan Berita Harian dengan 5 ***** Diskaun 25%, pembelian secara on line. Kini dalam bentuk Digital.

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011
Sudah terbit Feb 2011! (KarnaDya)Sila klik gambar untuk info. Kini dalam bentuk digital.

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA
SILA KLIK PADA GAMBAR UNTUK INFO (Buku Prima-Karangkraf)

me..

me..

Nuffnang

Buku Prima

Buku Prima
Jualan Novel dari Buku Prima

My Guest Book,Kindly sign In..thanks

Followers

Ulasan B.Harian 4.12.2009 & 6.9.2010

Facebook: Nora Isma Fuad (Berkawan dialu-alukan, berkawan biarlah beribu, berkahwin,biarlah kekal satu je) Ulasan buku: Klik pada tajuk :Berita harian. Nora Fuad sengaja ledakan simpati, paksa pembaca buat pilihan. Penulisan lahirkan minda kelas pertama. INFO Dimensi Cinta Pengarang: Nora Fuad Tebal: 441 halaman Penerbit: KarnaDya Solutions Sdn Bhd Harga: RM19.00 senaskhah Bintang: ***** Ulasan By Fisha: Klik pada:Fisha,Ulasan buku Menjadi penulis? klik tajuk Tips menjadi penulis..

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura, Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura,  Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?
Info buku: Klik di gambar...Dapatkan di MPH, POPULAR, BOOK STORE / KARNADYA ON LINE (diskaun 35% = RM 12.35)

Ke Langkawi? Info

Anda boleh membaca maklumat, bertajuk "Langkawi".

Ada juga link web site, Up north... ' info Langkawi. Sila lihat di bahagian kanan blog.

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK
NOVEL KE 4: Bakal terbit September 2013. CINTA CAPE TOWN

Popular Posts

Monday, February 7, 2011

Menulis, bila mahu mula ni?


Sudah hampir lima minggu berhenti rehat, menjadikan agak malas sedikit untuk memulakan penulisan semula. idea sudah digarapkan, 'story line' sudah siap. Watak dan perwatakan sudah hampir disiapkan sepenuhnya. Memulakan agak menjadi suatu yang 'berat sikit'... tetapi apabila sudah 'reach' bab di pertengahan, di situ barulah datang seronoknya sebab sudah hampir tamat dah!

Saya akan bertukar 'momento' kepada cerita yang berbeza. Fokus kepada 'area' dan kawasan yang berbeza. Jalan cerita yang berbeza, tetapi masih kepada teknik penulisan yang sama. Approach yang sama... teknik, bab 1, 2 dan 3: fokus kepada seseorang atau individu (wujudkan watak aku kepada seseorang) Melihat sesuatu peristiwa atau soroton mengikut pandangan individu itu tadi... kronologi, peristiwa daripada kacamata ndividu terbabit.. Bab 4 dan seterusnya, barulah melihat cerita daripada semua sudut individu yang berbeza. Saya tidak mahu menukarkan teknik penulisan saya kerana saya hanya mahu kekal sebagai saya. Itukan teknik saya! Tidak mahu menyerupai orang lain atau tidak mahu dikatakan meniru teknik orang lain!

Melihat pandangan dari sudut isteri dan suami adalah pandangan yang berbeza. Suami kadangkala melihat sesuatu peristiwa sebagai 'besar' kerana meletakkan 'egoisnya' sebagai ketua... isteri pula melihat sesuatu peristiwa itu hanya kecil kerana pandangannya yang berbeza. Pertembungan emosi itulah yang mesti dilihat dari sudut yang berbeza. Agak sukar melihat pandangan suami kerana saya adalah wanita, tetapi saya percaya, saya hanya perlu tambahkan ego sedikit di minda saya, supaya saya menjadi suami yang penuh keegooannya... dan saya janya kekalkan peranan saya sebagai isteri untuk melihat watak ini sebagai isteri. Pun begitu, seperti biasa, cerita ni bukanlah cerita sesiapa, bukannya perwatakan sesiapa, cuma nama mereka barangkali digarap daripada persekitaran saya.. (sekolah, rakan bekerja etc)

Dan sebenarnya, terllau awal untuk bicara mengenai watak, perwatakan dan jalan cerita kerana cerita baru sahaja bermula lima halaman sahaja! Aduh! Jauh lagi perjalanan manuskrip ini, sejauh perjalanan dari Kuala Lumpur ke Afrika!

No comments: