Jom Berkomunikasi.


NOVEL KE 4 - SEPTEMBER 2013. SILA KLIK LINK ..CINTA CAPE TOWN

. Facebook -Nora Isma Fuad

. Facebook - Novel Nora Fuad, click ( like)

. E-mel - norafuaddj@gmail.com

Nora Fuad@ Novel Pertama.

Nora Fuad@ Novel Pertama.
Dimensi Cinta. Sila klik pada gambar. (KarnaDya)Ulasan Berita Harian dengan 5 ***** Diskaun 25%, pembelian secara on line. Kini dalam bentuk Digital.

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011
Sudah terbit Feb 2011! (KarnaDya)Sila klik gambar untuk info. Kini dalam bentuk digital.

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA
SILA KLIK PADA GAMBAR UNTUK INFO (Buku Prima-Karangkraf)

me..

me..

Nuffnang

Buku Prima

Buku Prima
Jualan Novel dari Buku Prima

My Guest Book,Kindly sign In..thanks

Followers

Ulasan B.Harian 4.12.2009 & 6.9.2010

Facebook: Nora Isma Fuad (Berkawan dialu-alukan, berkawan biarlah beribu, berkahwin,biarlah kekal satu je) Ulasan buku: Klik pada tajuk :Berita harian. Nora Fuad sengaja ledakan simpati, paksa pembaca buat pilihan. Penulisan lahirkan minda kelas pertama. INFO Dimensi Cinta Pengarang: Nora Fuad Tebal: 441 halaman Penerbit: KarnaDya Solutions Sdn Bhd Harga: RM19.00 senaskhah Bintang: ***** Ulasan By Fisha: Klik pada:Fisha,Ulasan buku Menjadi penulis? klik tajuk Tips menjadi penulis..

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura, Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura,  Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?
Info buku: Klik di gambar...Dapatkan di MPH, POPULAR, BOOK STORE / KARNADYA ON LINE (diskaun 35% = RM 12.35)

Ke Langkawi? Info

Anda boleh membaca maklumat, bertajuk "Langkawi".

Ada juga link web site, Up north... ' info Langkawi. Sila lihat di bahagian kanan blog.

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK
NOVEL KE 4: Bakal terbit September 2013. CINTA CAPE TOWN

Popular Posts

Wednesday, March 3, 2010

Kajian membaca dalam kalangan masyarakat Malaysia





Saya menyambut baik berita bahawa kajian semula tabiat membaca dalam kalangan rakyat Malaysia oleh Perpustakaan Negara. Fakta yang emnyatakan rakyat hanya membaca 2 buku setahun beberapa tahun lepas nampaknya begitu lapuk sekali. saya sendiri rajin membaca. Saya boleh habiskan dua buku sehari, kalau saya berpeluang. Hari ini sahaja, saya sudah menghabiskan dua buah buku (dalam lingkungan 100 muka surat- tidaklah tebal) Saya membaca 8 surat khabar sebab semalam sibuk sikit, 2 buah majalah.

Diharapkan kajian hendaklah dijalankan secara menyeluruh, kajian tidak akan mendapat penilaian tepat sekiranya hanya mengambil kira jumlah yang datang ke perpustakaan Negara sahaja, saya kira atau perpustakaan. Kajian secara rambang - tinjauan saya selama 4 minggu ini,murid di sekolah saya pun jarang mengunjungi perpustakaan, padahal perpustakaan menyediakan kemudahan asas yang sangat selesa.Rutin kehidupan murid yang terlalu sibuk dengan Koku, kelas tambahan menjadikan mereka tidak mempunyai masa untuk mengunjungi perpustakaan, saya kira. Setiap hari saya akan mengunjungi perpustakaan sekolah dan meninjau jumlah pengguna, nampaknya, saya mungkin salah seorang daripada tetamu tetap (daripada jumlah 10-20 kecuali terdapat kelas yang mengunjungi perpustakaan untuk projek nilam)Tetapi masih ramai murid yang meminjam buku-buku untuk dibaca di rumah terutama tingkatan 1 dan 2 (yang lain agaknya banyak kerja sekolah atau perlu bersedia untuk peperiksaan awam)

Tetapi masih ada yang dikongkong oleh streotype biasa (stigma malas membaca)atau 'pembaca tegar'.Well. Entahlah. Saya sendiri kurang pasti kenapa orang tidak minat membaca. Hanya membaca menjadikan kita orang yang berilmu.

Barangkali ramai antara murid saya yang mampu membeli buku-buku sendiri. kebanyakkan suka membaca buku Bahasa Inggeris, entah mengapa padahal mereka masih tidak menguasai Bahasa Kebangsaan.

Agaknya: satu kajian perlu dijalankan...

Sumber www.Bernama.com

KUALA LUMPUR, 5 Feb (Bernama) -- Perpustakaan Negara Malaysia akan menjalankan kajian seawal April ini bagi mengukur tahap membaca di kalangan masyarakat negara ini yang dikatakan masih rendah, kata Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim Jumaat.

Beliau berkata kajian ini perlu memandangkan industri buku negara kini sudah meningkat dengan purata 16,000 judul setahun yang merupakan satu angka yang besar.

"(Sementara) pembacaan dalam bidang novel dan buku-buku biografi dan sastera juga meningkat. Dengan itu, kita merumuskan takkanlah masyarakat Malaysia pada puratanya masih membaca dua buku setahun," katanya kepada pemberita selepas pelancaran buku 'Melakar Jejak - Biografi Mohd Yusof Noor' di sini.

Rais berharap kajian itu dapat mewujudkan satu garis asas pembacaan yang sesuai bagi digunakan dalam mengukur tahap pembacaan masyarakat di negara ini dalam tempoh tiga tahun berbanding 10 tahun sebelum ini.

Beliau berkata sekiranya kajian ini dapat dilaksanakan, ia juga dapat memberi manfaat kepada penulis-penulis buku yang menjadikan penulisan sebagai mata pencarian mereka.

"Masa depan penulis dapat kita lihat bersama dalam konteks memberi kemungkinan bagi penulis untuk menyara hidup menerusi profesionnya," katanya.

Terdahulu dalam ucapannya, Rais berkata buku-buku agama, kesusasteraan, novel dan fiksyen didapati berjaya menarik perhatian masyarakat dengan jualan buku-buku semakin meningkat.

Pada 2009 sejumlah 1,429 buah buku agama dijual berbanding 1,269 buah pada tahun sebelumnya, bagaimanapun buku kesusasteraan, novel dan fiksyen pula mencatatkan pengurangan daripada 2,934 buah pada tahun 2008 kepada 2,788 buah tahun lepas, katanya.

Sementara itu, Pengerusi Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) Tan Sri Dr Mohd Yusof Noor ketika ditemui berkata buku biografi mengenai dirinya yang ditulis oleh oleh Hariza Mohd Yusof dan Salleh Yusof menceritakan perjalanan dan pengalaman hidup beliau sepanjang penglibatan dalam bidang politik, akademik dan korporat.

Mohd Yusof berkata pengalaman yang dicatat dalam buku itu terutama semasa memegang jawatan Ketua Penerangan Umno, pensyarah universiti dan kakitangan kerajaan boleh dijadikan panduan dalam menangani isu-isu yang berrlaku pada masa ini.

Antaranya kes Datuk Seri Anwar Ibrahim keluar dari Umno di mana beliau selaku Ketua Penerangan Umno diberikan tanggungjawab menyalurkan maklumat berhubung isu berkenaan.

"Itu pengalaman yang dilalui dalam politik yang saya fikir boleh juga di ambil sebagai satu bahan untuk direnung. Selain itu, kejadian pemberontakan Ibrahim Memali di Kedah di mana pada masa itu saya bertugas dengan kerajaan.

"Dalam universiti pula, saya berhadapan dengan semangat revolusi Iran di mana pada masa itu saya berhadapan dengan pelajar yang ekstrem. Jadi, pengalaman itulah yang menjadikan pengalaman di universiti dan kerajaan agak sensitif dan mungkin boleh dijadikan sebagai bahan renungan kepada mereka yang mengikuti kandungan buku itu," katanya.



-- BERNAMA

No comments: