Jom Berkomunikasi.


NOVEL KE 4 - SEPTEMBER 2013. SILA KLIK LINK ..CINTA CAPE TOWN

. Facebook -Nora Isma Fuad

. Facebook - Novel Nora Fuad, click ( like)

. E-mel - norafuaddj@gmail.com

Nora Fuad@ Novel Pertama.

Nora Fuad@ Novel Pertama.
Dimensi Cinta. Sila klik pada gambar. (KarnaDya)Ulasan Berita Harian dengan 5 ***** Diskaun 25%, pembelian secara on line. Kini dalam bentuk Digital.

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011
Sudah terbit Feb 2011! (KarnaDya)Sila klik gambar untuk info. Kini dalam bentuk digital.

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA
SILA KLIK PADA GAMBAR UNTUK INFO (Buku Prima-Karangkraf)

me..

me..

Nuffnang

Buku Prima

Buku Prima
Jualan Novel dari Buku Prima

My Guest Book,Kindly sign In..thanks

Followers

Ulasan B.Harian 4.12.2009 & 6.9.2010

Facebook: Nora Isma Fuad (Berkawan dialu-alukan, berkawan biarlah beribu, berkahwin,biarlah kekal satu je) Ulasan buku: Klik pada tajuk :Berita harian. Nora Fuad sengaja ledakan simpati, paksa pembaca buat pilihan. Penulisan lahirkan minda kelas pertama. INFO Dimensi Cinta Pengarang: Nora Fuad Tebal: 441 halaman Penerbit: KarnaDya Solutions Sdn Bhd Harga: RM19.00 senaskhah Bintang: ***** Ulasan By Fisha: Klik pada:Fisha,Ulasan buku Menjadi penulis? klik tajuk Tips menjadi penulis..

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura, Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura,  Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?
Info buku: Klik di gambar...Dapatkan di MPH, POPULAR, BOOK STORE / KARNADYA ON LINE (diskaun 35% = RM 12.35)

Ke Langkawi? Info

Anda boleh membaca maklumat, bertajuk "Langkawi".

Ada juga link web site, Up north... ' info Langkawi. Sila lihat di bahagian kanan blog.

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK
NOVEL KE 4: Bakal terbit September 2013. CINTA CAPE TOWN

Popular Posts

Sunday, June 8, 2008

kawan dan kereta, cerita 1




Kawan dan kereta, sure anda pernah dengar pasal inikan..tentu anda juga kadang2 resah asal ini.. ialah, katakan anda ada kereta, kawan anda mahu pinjam kereta dari anda? tentu sukar mahu katakan tidakkan?

sudah terjadi dua perkara besar yang membawa malang kepada saya.. kisah kawan dan meminjam kereta, bagaimana ceritanya...

Berlaku pada tahun 2001, masa tu, baru tahun pertama kahwin, belumpun cukup setahun, lagi 3 bulan mencapai setahun.Masa tu, suami di KL, saya masih di Langkawi.Baru keguguran kali pertama.Baru 2 bulan lepas keguguran.Kesedihan yang masih belum terubat ditambah pulak dengan Al-kisah kereta.

Saya baru membeli kereta, wira 1.6, spek impot.Kenalah korban duit EPF dan sedikit duit mama saya untuk duit pendahuluan.Mama saya jual kereta Iswaranya yang saya pakai sebelum ini, sebab plan nak pindah mengikut suami tahun depan... kalau pakai plat langkawi KV, susahlah pulak, kena bayar duit cukai, in cash..mana nak cari duit... kalau beli kereta dar Langkawi, memanglah murah, tiada cukai impot/cukai.. tapi kalau mahu dibawa keluar (menetap di luar, perlu dibayar cukai sepenuhnya- kecuali sudah digunakan beberapa tahun, perlulah buat rayuan agar dikurangkan cukai kereta)

Plat KV, (plat khas Langkawi menandakan tiada cukai kereta yang dibayar)hanya boleh dibawa keluar dalam tempoh 30 hari sahaja setahun...

Bila membeli kereta ni, saya guna akan ke sekolah, masa itu di SMKTP, kira2 20km dari rumah.Masa itu, ada 2nd cousin bapa saya kat rumah, cerita m amat B ni pelik sikit.Dia kerjanya berpakaian uniform, mula kerja di Langkawi, datang ke rumah saya dengan keluarga sebagai pelawat... lepas tu dia mula datang sendiri, setiap minggu, lepad tu makin kerap, sehinggalah sedar2, sudah tinggal di rumah saya, kat bilik khas siap ada aircond lagi.Saya tak nampak apa sebabnya sebab mereka ni diberi rumah kuaters sendiri... yang saya faham, duduk kat rumah makbapa saya, makannya free.. saya kurang suka sebenarnya, tapi, macam mana mahu cakap ya, sebab sayapun tinggal bersama di rumah parents saya..kalau mereka benarkan, apa yang saya perlu kata...

Saya kurang gemar dia yang suka meminjam kereta saya...tapi kita ni, sukar mahu membuka mulut, susah untuk berkata tidak.Apatah lagi, suami sayapun baru 2-3 kali membawa kereta ini sebab berada di KL.Tahu je lah, saya yang perlu bayar ansuran kereta, insuran dan road tax, kenapa pulak perlu share dengan dia?apatah lagi dia perlu kerap keluar waktu malam, entah apa dibuatnya.Yang lebih buat saya berbulu hati, minyak yang digunakan, tidak pula diganti... bayangkan tangki minyak yang selalu ditinggalkan kosong... cuma anda bayangkan... kereta anda, bayar ansuran anda! minyak juga daripada poket anda!

Berlanjutanlah sehingga saya pula nekad untuk tidak memberi dia pinjam kereta saya lagi.Petang itu saya lihat dia keluar dengan seseorang sehinggalah malam dihantar balik ke rumah...dan malam tu, tiba-tiba, dia minta pinjam.

B : "kak, minta pinjam kereta"

saya:" sorry la..selalu sangat pinjam.Kak tak bagi lagi" masa tu pulak, saya tengok tv, orang lain tak ada.Kalau ada orang lain, mungkin, kuat sikit la alasan tu.

B: "abang Man mintak hantar komputer kat dia" alamak.Bila sebut saja nama adik saya, sayapun serba salah.Lagipun parents saya keluar, kereta diorang tak ada.Kalau saya tak bagi, bagaimana pulak, dia mahu menghantar komputer ke rumah adik saya.

Jadi mahu tak mahu, saya terpaksa benarkan.Saya pesan kepadanya agar bubuh minyak dan jangan lewat balik rumah.Dalam hati saya berkata, "tap pe lah.BIar ini kali terakhir, saya pinjamkan kereta kepadanya"

Kesilapan saya, saya tidak menelefon adik saya bagi memastikan ceritanya.Rupanya dia berbohong.Dia sudah keluar sepetang dengan adik saya.Dan adik saya sebenarnya yang menghantar dia pulang malam tadi.Masalahnya semua ni hanya terbongkar setelah dia 'menjahanamkan' kereta baru saya... paginya jam 2-3 pagi...

Pagi esoknya, awal2 lagi mama saya kata, dia akan menghantar saya ke sekolah sebab kereta saya kemalangan.Kata B, sikit sahaja kemalangan tu.Hati saya terasa 'tidak enak', entah mengapa.Geram!Sakit Hati!Tidak tergambar.Maklumlah kereta baru, baru pakai beberapa bulan sahaja, kita bagi calarpun belum, ada orang yang merosakkannya... macam mahu letupkan kepala diapun ada.

Apabila saya balik sekolah dan singgah dbengkel , barulah nampak kerosakan kereta tu.Teruk giler.Macam 'V' di depan sebelah kiri.Bumbung rosak, latai rosak, dashboard pecah, cermin depan dan kiri pecah.(malangnya gambar kereta dengan peguam saya)Rasa robek hati saya.Bila berbincang dengan pengukus bengkel, katanya ada dua pilihan.

1.Baiki kereta, akan ambil masa lama.
2.Jual as besi buruk, cuma dalam RM 20,000.. macam mana.. saya bayar downpaymentpun RM 20 000, hutang bank RM 33 000, siapa nak bayar..

tentulah, saya terpaksa pilih untuk dibaiki... geram Tuhan saja yang tahu...tersadai kereta tu dari Julai sampai ke Disember 2001.. sebab hujung tahun tu, saya berpindah ke DJ.Disebalik musibah ada juga rahmatNya.Dengan kemalangan yang berlaku, adik lelaki saya, D berjaya 'memindahkan mamat B' daripada rumah kami...

Dan saya, merana la sendiri... kena pergi dengan mama saya ke sekolah, balik dengan kawan... hhhmmm... teruknya rasa...kemalangan itu juga menyebabkan saya tidak dapat menikmati pelan jaminan satu tahun kerosakan daripada syarikat penjual kereta, ialah, kalau kita adu ada kerosakanpun, pastinya dia akan kata, kerosakan itu kesan kemalangan tersebut...Langkawi pulak kecil je, satu pulau tahu pasal kemalangan tu...

Bila saya datang ke KL, ternyata kereta yang dibaiki tu tidaklah 'sihat'macam biasa.Senget je nampak bumbungnya...hasil nasihat ipar saya, kami mengubungi syarikat ... (thah saya dah lupa namanya- kita boleh buat komen tentang syarikat yang membaiki kereta jika kemalangan, mereka akan check dan boleh menyekat bayaran yang patut dibayar oleh insuran kepada bengkel jika hasilnya tidak memuaskan)
Kereta diperiksa, diambil gambar (pejabat mereka di Ampang)hasilnya, bayaran insuran disekat, kereta saya diambil semula oleh syarikat yang membaiki dan dibaiki semula... tension juga, beberapa bulan tiada kereta, suami perlu hantar dan ambil ari sekolah, sekolah pulak waktu petang pada masa itu... macam nak giler sebab saya selalu jadi orang terakhir keluar sekolah (kadangkala sampai 7.45 malam- sekolah tamat sejam sebelumnya)

selesai satu perkara...

Tahun 2004, kebetulan ada rezeki lebih sikit, kami bercadang mahu menjual kereta kai dan beli kereta lain...kalau mengikut prosidur baru, semua kereta mesti melalui pemeriksaan PUSPAKOM sebelum dapat dijual... memikirkan kereta masih okay sebab sudah dibaiki lepas kemalangan, kami ke PUSPAKOM.Sekali lagi macam 'sakit jantung' sebab, puspakom mencetak huruf "GAGAL" besar-besar di sijil.Diberitahu, kereta kami gagal pemeriksaan sebab, istilahnya sudah menjadi seperti 'kereta potong' sebab bumbung, lantainya diletakkan baru daripada kereta lama.By right, bumbung takkan boleh karat kalau kereta baru diguna 4 tahun (itulah yang memelikkan saya)

Hah! sekali lagi kami tensionnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn.... atas nasihat bapa saya, kami ambil peguam, saman bengkel, apa lagi sebab menipu... sejak itulah kes bermula, sepatutnya final tahun lepas Jun 2007, lepas tu dibawa ke Disember 2007, lepas tu Jun 2008 dan akhirnya Sept 2008.Harapnya tiada masalah lagi lepas ni...Mengikut peguam saya, saya perlu hadiri urusan mahkamah akhir ni... suspen juga, nanti kena berdiri kat kandang orang salah.. he he..selalu tengok dalam filem je.... sekurangnya 'niat' hati nak jadi peguam dulu tercapai juga, dapat masuk mahkamah... juga, sebagai lawyer buruk je...

Tips selepas kemalangan :

1.Report polis
2.Check dengan PUSPAKOM dulu bagi memastikan anda layak mendapat "Total lost" atau tidak (bayaran insuran sepenuhnya mengikut nilai semasa) kalau ikutkan kes saya, saya patut dibayar total lost RM 55000 (nilai semasa 2001) dalam kes ini, bengkel tidak untung apa-apa.. sebab tu kadangkala mereka tidak mahu kita tuntut total lost..

Kemalangan itu buat saya kerugian banyak wang...ialah, sejak kemalangan dan dibaiki, asyik rosak, sana sini... nak jual tak boleh... itupun nasib baik tak kena sita oleh JPJ..masa saya pergi PUSPAKOM kali kedua untuk pemeriksaan (diarahkan oleh peguam) hampir2 kereta kena sita, puas kami merayu dengan bohong sikit (kononnya kami ada satu kereta saja)bagaimana kalau kereta kami di sita? (tahun 2007) Bolehkah anda bayangkan situasi ini? kalau kereta di sita, bayaran bank kena dibuat? kes belum habis?duit belum diganti balik? adus, pening....

Kalau diikut hati, memang takut menggunakan kereta ni...saya tak pergi jauh, sekolah 1km lebih jer, paling jauh 5 - 10km je... sebab kondusi kereta yang diistilahkan 'tidak selamat' untuk digunakan oleh puspakom...

Jadi, bila mahu meminjamkan kereta kepada kawan, fikirkanlah dua kali? kadangkala naluri sudah memberi jawapn, tapi kirta masih tidak mahu mempercayainya... macam saya, bila saya berkata, " inilah kali terakhir saya pinjamkan kereta saya kepada B..." sebab selepas tu kereta sayapun sudah hancus....

Bila tak tahu apa yang perlu saya lakukan, saya call bapa saya, minta nasihat.Ialah, kereta dicop 'gagal' oleh puspakom... pening. Patutnya kena 'sita' kat jpj, tapi disebabkan saya yang pakai sendiri, dibenarkan... lagipun, hutang bank ada 4 tahun lagi.Bayangkanlah...

Nasihat bapa saya, call kawan lama dia, lawyer... dapatkan nasihat..

Sayapun call lawyer tu... katanya ada kes.. dan kami failkan saman terhadap bengkel tersebut...

No comments: