Jom Berkomunikasi.


NOVEL KE 4 - SEPTEMBER 2013. SILA KLIK LINK ..CINTA CAPE TOWN

. Facebook -Nora Isma Fuad

. Facebook - Novel Nora Fuad, click ( like)

. E-mel - norafuaddj@gmail.com

Nora Fuad@ Novel Pertama.

Nora Fuad@ Novel Pertama.
Dimensi Cinta. Sila klik pada gambar. (KarnaDya)Ulasan Berita Harian dengan 5 ***** Diskaun 25%, pembelian secara on line. Kini dalam bentuk Digital.

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011
Sudah terbit Feb 2011! (KarnaDya)Sila klik gambar untuk info. Kini dalam bentuk digital.

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA
SILA KLIK PADA GAMBAR UNTUK INFO (Buku Prima-Karangkraf)

me..

me..

Nuffnang

Buku Prima

Buku Prima
Jualan Novel dari Buku Prima

My Guest Book,Kindly sign In..thanks

Followers

Ulasan B.Harian 4.12.2009 & 6.9.2010

Facebook: Nora Isma Fuad (Berkawan dialu-alukan, berkawan biarlah beribu, berkahwin,biarlah kekal satu je) Ulasan buku: Klik pada tajuk :Berita harian. Nora Fuad sengaja ledakan simpati, paksa pembaca buat pilihan. Penulisan lahirkan minda kelas pertama. INFO Dimensi Cinta Pengarang: Nora Fuad Tebal: 441 halaman Penerbit: KarnaDya Solutions Sdn Bhd Harga: RM19.00 senaskhah Bintang: ***** Ulasan By Fisha: Klik pada:Fisha,Ulasan buku Menjadi penulis? klik tajuk Tips menjadi penulis..

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura, Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura,  Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?
Info buku: Klik di gambar...Dapatkan di MPH, POPULAR, BOOK STORE / KARNADYA ON LINE (diskaun 35% = RM 12.35)

Ke Langkawi? Info

Anda boleh membaca maklumat, bertajuk "Langkawi".

Ada juga link web site, Up north... ' info Langkawi. Sila lihat di bahagian kanan blog.

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK
NOVEL KE 4: Bakal terbit September 2013. CINTA CAPE TOWN

Popular Posts

Tuesday, April 22, 2008

Sinopsis setiap bab....Bab 1- 9



SINOPSIS CERITA SETIAP BAB


BAB 1 : LUKHMAN HAKIM BIN HAMKA.Penulis memperkenalkan watak Lukhman Hakim bin Hamka. Menggunakan aku sebagai gantinama, menggambarkan Lukhman sebagai salah satu watak utama dalam bab ini. Tujuan bab ini adalah introduksi Lukhman dari segi pekerjaannya, memperkenalkan ahli keluarganya, perwatakannya dan fasa kehidupannya. Ledakan emosinya , tentang keakrabannya dengan kawan baiknya Zaid Harith Bin Umar yang dianggap saudara kandung. Mereka malah juga disindir gay kerana terlalu rapat. Hubungan mereka bukan sahaja kerana berada bersebelahan rumah, malahan mereka juga menganggap ibu teman mereka sebagai ibu mereka sendiri. Juga dipamerkan Love at first sight yang dialami Lukhman. Penulis memperkenalkan teknik baru dalam penulisan di mana tiga bab awal bertujuan memperkenalkan watak utama dan perwatakan secara terperinci. Cerita watak ini ditamatkan dengan pertemuan di Kafe Secret Recipe.



BAB 2 : ZAID HARITH BIN UMAR Penulis menggunakan watak aku sebagai menggambarkan perwatakan dan perasaan dalaman Zaid kepada wanita yang dianggap teman wanitanya bernama Nur Suraya Binti Abdullah. Bagaimanapun prinsip cinta yang dipegangnya menjadikan dia bersikap egois dan tidak memberi tanda kepada hubungan nya dengan Suraya. Sangat workaholic kerana mahu mengejar title partnership dalam syarikat multi million yang berteraskan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) kerana mahu membina ‘Villa Cinta’ kepada kekasihnya.Ditunjukkan bagaimana kesibukan kerjayanya sebagai usahawan membawa dia mengembara menjelajah di sekeliling glob seperti London dan Sydney. Kisah Zaid ditamatkan di tempat yang sama, di Kafe Secret Recipe.



BAB 3 : NUR SURAYA BINTI ABDULLAH . Penulis cuba mengetengahkan watak Suraya, seorang guru muda sebagai teman wanita Zaid yang masih mencari jawapan kepada hubungan cinta mereka. Aku di sini menggantikan diri Suraya. Dalam mencari tanda yang jelas, dia dengan beberapa kebetulan, terperangkap dengan perasaan terhadap Lukhman. Penulis juga mempamerkan emosi dan perwatakan Suraya supaya pembaca jelas dengan perwatakan wanita yang menjadi buruan cinta dua lelaki ini. Bab ini juga ditamatkan dengan pertemuan Lukhman, Zaid dan Suraya di Kafe Secret Recipe.




BAB 4 : DARI MATA KE HATI. Bab ini dimulakan dengan penamat dalam ketiga-tiga bab sebelum ini. Bertempat di Secret Recipe CafĂ© , memperlihatkan gelodak perasaan cinta tiga segi antara ketiga mereka. Sikap ‘kalah sebelum bertarung’ diperlihatkan oleh Lukhman, dia sanggup berundur demi persahabatan. Zaid bagaimanapun di luar jangkaan telah membuka jalan untuk mereka bersama, Lukhman dan Suraya. Gantinama ‘aku’ tidak lagi digunakan bagi mewakili Lukhman, Zaid mahupun Suraya, sebaliknya, semua watak digambarkan secara umum.Penulis menggunakan ganti diri nama kedua dan ketiga iaitu , dia dan sebagainya.Menulis juga monolog dalaman bagi menggambarkan perasaan mereka.




BAB 5 :PHILOSOPY CINTA Penulis telah menggarap semua watak dengan cerita percutian mereka di Tasik kenyir, Terengganu. Dipertontonkan perwatakan yang tersenyum pada mereka. Sikap egois, prakmatik, sensitiviti terhadap seni, daya intelektual ditulis dengan jelas. Penulis juga mengetengahkan keindahan setiap inci bumi Tasik Kenyir ini dengan terperinci.Penulis juga memperincikan karisma, kebijaksanaan, hobi dan sebagainya. Secara jelas, perasaan cinta dijelaskan di sini.




BAB 6 : CERITA SUKA DAN DUKA. Penulis telah menggambarkan perasaan Lukhman-Suraya yang tidak lagi dapat menolak cinta. Lukhman berazam pergi jauh demi menjayakan ‘cinta’ Zaid kepada Suraya. Keadaan sebaliknya telah mendekatkan hubungan mereka iaitu Suraya dan Lukhman. Keadaan juga semakin menjarakkan hubungan Zaid dan Suraya. Klimaks kepada cerita bermula apabila konflik antara perasaan dan ikatan persaudaraan berbaur.Lukhman dalam diam sudi berkongsi suka duka Suraya, Zaid pula masih sibuk dengan perjalanan perniagaannya.Penulis membawa penonton menikmati keindahan Kuala Lumpur yang kadangkala tidak disedari oleh kita akan keindahannya. Penulis juga membawa pembaca menghayati bait-bait indah lagu Tan Sri Dr.P.Ramlee dan Puan Sri Saloma hasil persembahan Dato Siti Nurhaliza. Penulis membawa membaca menyusuri keindahan Pulau Langkawi. Sikap gentleman Lukhman yang sanggup menemani Suraya ke Pulau Lagenda di saat berita kecemasan diterima, menambahkan konflik percintaan mereka. Zaid yang berada di bumi kanggaroo ketika itu cuba mengambil hati Suraya setelah pulang ke Malaysia. Persoalannya, adakah sikapnya sudah terlambat untuk diterima.



BAB 7 : MEMBAWA HATI LARA Penulis cuba menghurai kepada pembaca bagaimana kemelut cinta membawa Lukhman mengembara jauh ke Adelaide. Dia cuba memberi nafas baru supaya hubungan Zaid¬-Suraya dapat dipulihkan semula. Dia sanggup mengorbankan dirinya dengan menyambung pengajian di Adelaide University.Di saat itu, Zaid juga telah berjaya mendapatkan apa yang dia impikan.. Villa Cintanya sudah dalam proses dibina.




BAB 8 : HARGA SEBUAH CINTA. Penulis cuba menggambarkan simboliknya nilai cinta. Zaid cuba menawarkan harga cintanya dengan menyiapkan rumah impiannya kepada gadisnya. Dia lupa elemen-elemen lain dalam cinta yang perlu diambil kira. Keperluan bersama semasa suka duka, sensitiviti dan komunikasi antara dua jiwa yang menyemai cinta. Persoalan sebenar ,benarkan cinta boleh dibeli? Kehadiran papa zaid secara tiba-tiba menjadikan konflik kejiwaan Zaid berperang hebat. Bolehkah perasaan kasih ditawan semula? Sementara Suraya sanggup terbang ke Adelaide mencari cinta. Adakah cintanya diterima? Sanggupkah Lukhman menceraikan kasihnya kepada Zaid demi cintanya kepada seorang wanita?




BAB 9:MILIK SIAPA HATINYA? Penulis menamatkan konflik cinta tiga segi apabila gadis membuat pilihan hidupnya. Cinta kadang kala membuat manusia sengsara, apatah lagi apabila terpaksa bergelut dalam membuat pilihan antara hubungan perasaan dan hubungan kemanusiaan. Di satu sudut, konflik cinta papa Zaid dan mamanya, adakah masih boleh dileraikan?

No comments: