Jom Berkomunikasi.


NOVEL KE 4 - SEPTEMBER 2013. SILA KLIK LINK ..CINTA CAPE TOWN

. Facebook -Nora Isma Fuad

. Facebook - Novel Nora Fuad, click ( like)

. E-mel - norafuaddj@gmail.com

Nora Fuad@ Novel Pertama.

Nora Fuad@ Novel Pertama.
Dimensi Cinta. Sila klik pada gambar. (KarnaDya)Ulasan Berita Harian dengan 5 ***** Diskaun 25%, pembelian secara on line. Kini dalam bentuk Digital.

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011
Sudah terbit Feb 2011! (KarnaDya)Sila klik gambar untuk info. Kini dalam bentuk digital.

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA
SILA KLIK PADA GAMBAR UNTUK INFO (Buku Prima-Karangkraf)

me..

me..

Nuffnang

Buku Prima

Buku Prima
Jualan Novel dari Buku Prima

My Guest Book,Kindly sign In..thanks

Followers

Ulasan B.Harian 4.12.2009 & 6.9.2010

Facebook: Nora Isma Fuad (Berkawan dialu-alukan, berkawan biarlah beribu, berkahwin,biarlah kekal satu je) Ulasan buku: Klik pada tajuk :Berita harian. Nora Fuad sengaja ledakan simpati, paksa pembaca buat pilihan. Penulisan lahirkan minda kelas pertama. INFO Dimensi Cinta Pengarang: Nora Fuad Tebal: 441 halaman Penerbit: KarnaDya Solutions Sdn Bhd Harga: RM19.00 senaskhah Bintang: ***** Ulasan By Fisha: Klik pada:Fisha,Ulasan buku Menjadi penulis? klik tajuk Tips menjadi penulis..

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura, Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura,  Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?
Info buku: Klik di gambar...Dapatkan di MPH, POPULAR, BOOK STORE / KARNADYA ON LINE (diskaun 35% = RM 12.35)

Ke Langkawi? Info

Anda boleh membaca maklumat, bertajuk "Langkawi".

Ada juga link web site, Up north... ' info Langkawi. Sila lihat di bahagian kanan blog.

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK
NOVEL KE 4: Bakal terbit September 2013. CINTA CAPE TOWN

Popular Posts

Friday, June 20, 2008

Anda cintakan guru anda tak?



A Thought on Appreciation



"Live in the moment and treasure every breath. I know for sure that to be present with yourself is the most important gift you can have. Appreciate now so that the next hour and the next year don't slip away unnoticed. Every moment matters."


— Oprah



Ada di antara murid saya, apabila saya ajukan soalan ini semasa di luar kelas , semasa bersembang kosong, dia tergelak-gelak...kalau semua cikgu saya cinta, habis la! Mereka salah faham rupanya, saya katakan perkataan 'cinta' bukan merujuk kepada cinta 'boyfriend-girl friend' sahaja.Cinta boleh dirujuk kepada definisi yang lebih meluas, sila rujuk di bawah definisi 'cinta'...

Kalau anda lihat keliling anda,pasti anda akan terpendang, terlihat, terdengar akan pasangan yang sedang 'hangat bercinta'...masa itu, pastinya pasangan akan berlakon macam-macam.Semuanya berlagak baik, sopan dan memanjakan pasangan, tengah 'hot' bercinta... kalau sudah habis perasaan itu, barulah dia tahu... terkejut mendengar rakan sekerja yang bercerita tentang kawan-kawannya, bercinta, kahwin dua bulan, sudah bercerai kerana dia rasa tertipu.. hmm.. fikirkan sendiri?

Saya pasti kalau anda kaitkan cinta dalam hubungan 'guru' dan 'murid'.. situasi pasti akan boleh di'selamatkan' daripada keadaan tidak mahu mendengar, beri lebih perhatian, akan cuba melangsaikan kerja rumah, mencuba untuk tidak gagal peperiksaan, tidak putus asa.. boleh dikatakan tidak akan cuba menerapkan sindrom bebalism dalam diri.. (silalah refers kepada petikan bebalism- utusan malaysia sebelum ini)

Tiga kelas baru-baru ini, saya tujukan soalan.

Saya : " cuba awak lihat jiran sebelah anda".. murid saya pandang-pandang seperti yang saya minta dengan sedikit kehairanan... entah apa pulak cikgu ni..agaknyalah...

saya : " kawan awak ni agaknya, apa kelulusan tertinggi dia agaknya?", nampak muka mereka lagi menjadi keliru...

saya: " tentulah UPSR, sebab awak semua belum mendapat sijil PMR", ada yang tersenyum, tapi saya tahu mesej saya belumpun sampai lagi.

saya :"awak agak, sijil apa yang cikgu ada", kebanyakkan tidak tahu.Ada yang kata, stpm.. huh, terkejut juga, mereka kebanyakkan tidak tahu.. hampir 100% guru di sekolah menengah ada sijil Ba(hons) atau B.s (Hons)Kita tidak mungkin, ada sijil daripada kedai kopi untuk mendidik...

saya: " cikgu pelik apabila, cikgu yang ada kelulusan Ba(Hons) ni, kurang didengari dibandingkan dengan guru UPSR di sebelah awak", ada yang tersenyum sumbing.Tidak kurang pulak tersenyum kelat... ada yang tergelak-gelak..

Disebabkan mereka suka dengar cikgu UPSR bercakap, saya panggil kawan-kawan mereka sendiri, meminta mereka bentangkan isi-isi atau fakta di buku teks, biar mereka tahu, bukan senang berada di hadapan kelas dan audien tidak beri perhatian.. (walaupun seorang dua yang tidak beri perhatian, saya sudah panas hati.. sepatutnya 100% beri perhatian)Saya ingat mahu praktikkan buat beberapa hari... lepas tu baru mahu tanya soalan lanjut: seronokkah beberapa hari dengan guru upsr awak?

Tujuan saya murni, saya harap semua ini akan menyedarkan mereka.. dengan tidak sedikitpun mahu memperkecilkan mereka atau bermegah dengan sijil yang dimiliki.. saya tahu dan sentiasa sedar, murid di hadapan saya akan menjawat jawatan yang lebih jauh baik daripada saya sendiri... mungkin dr, peguam malah perdana menteri, siapa tahu..Sudah beribu murid saya yang menjadi peguam, dr, akauntan...

saya harap mereka tahu, menjadi guru barangkali mudah, mendidik bukanlah perkara senang... apatah lagi dengan situasi budayasosial yang semakin besar 'jurang' antara generasi lama dan baru... ialah budak-budak 15 tahun, walaupun hanya 20-25 tahun, tapi jurang budaya ternyata jauh berbeza... pada hemat saya, generasi moden sudah tidak pandai menghormati guru lagi.. sedih bangat...

Pernah saya katakan kepada mereka, saya dulu, mahu senyum di hadapan kelaspun tidak berani.. takut kalau guru saya bertanya, 'kenapa senyum', takut mahu menjawab kembali... murid sekarang berbeza, sepatah kita marah, dua puluh patah dijawabnya..
Saya harap masih banyak lag 'cinta' yang boleh dikongsi antara saya dan murid... saya cintakan mereka semua... dan kasih sayang itu tidak akan pernah berkurang, and guys, cikgu marah sebab cikgu sayangkan anda!!!

2 comments:

Anonymous said...

Wish there were more teachers like you Kak Nora!

AI

PPT said...

Salam Cikgu,
Takpa sabar lah dengan kerenah-kerenah anak murid anda.

Cheers....