Jom Berkomunikasi.


NOVEL KE 4 - SEPTEMBER 2013. SILA KLIK LINK ..CINTA CAPE TOWN

. Facebook -Nora Isma Fuad

. Facebook - Novel Nora Fuad, click ( like)

. E-mel - norafuaddj@gmail.com

Nora Fuad@ Novel Pertama.

Nora Fuad@ Novel Pertama.
Dimensi Cinta. Sila klik pada gambar. (KarnaDya)Ulasan Berita Harian dengan 5 ***** Diskaun 25%, pembelian secara on line. Kini dalam bentuk Digital.

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011
Sudah terbit Feb 2011! (KarnaDya)Sila klik gambar untuk info. Kini dalam bentuk digital.

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA
SILA KLIK PADA GAMBAR UNTUK INFO (Buku Prima-Karangkraf)

me..

me..

Nuffnang

Buku Prima

Buku Prima
Jualan Novel dari Buku Prima

My Guest Book,Kindly sign In..thanks

Followers

Ulasan B.Harian 4.12.2009 & 6.9.2010

Facebook: Nora Isma Fuad (Berkawan dialu-alukan, berkawan biarlah beribu, berkahwin,biarlah kekal satu je) Ulasan buku: Klik pada tajuk :Berita harian. Nora Fuad sengaja ledakan simpati, paksa pembaca buat pilihan. Penulisan lahirkan minda kelas pertama. INFO Dimensi Cinta Pengarang: Nora Fuad Tebal: 441 halaman Penerbit: KarnaDya Solutions Sdn Bhd Harga: RM19.00 senaskhah Bintang: ***** Ulasan By Fisha: Klik pada:Fisha,Ulasan buku Menjadi penulis? klik tajuk Tips menjadi penulis..

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura, Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura,  Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?
Info buku: Klik di gambar...Dapatkan di MPH, POPULAR, BOOK STORE / KARNADYA ON LINE (diskaun 35% = RM 12.35)

Ke Langkawi? Info

Anda boleh membaca maklumat, bertajuk "Langkawi".

Ada juga link web site, Up north... ' info Langkawi. Sila lihat di bahagian kanan blog.

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK
NOVEL KE 4: Bakal terbit September 2013. CINTA CAPE TOWN

Popular Posts

Wednesday, November 3, 2010

Menjadi penulis, mulakan dengan sesuatu yang kecil..

    Bolehkah setiap orang menjadi penulis? Mengapa tidak. Cuma ada dua jenis penulis.. Born as a writer? Trained to be writer! 

    Jenis pertama.. Born as a writer ..Ada orang mempunyai bakat sebagai penulis. Dari zaman awal persekolahan lagi, dia sudah mempunyai bakat dalam karang mengarang.. sentiasa mendapat markah yang baik dalam karangan dan subjek Bahasa Melayu. Sentiasa ada idea untuk menggarap sesuatu. Ada sesetengah penulis boleh menulis rencana dengan baik.. (saya tak berminat sangat sebab penggunaan bahasa mesti tepat, tidak boleh bermain dengan perasaan) Ada yang berbakat dengan penulisan puisi (saya pun tak minat juga) dan ada yang berbakat dalam penulisan novel.. Pendek kata boleh menulis by heart!!

    Jenis kedua: Trained to be writer.. Jenis sebegini boleh menulis, cuma perlu dibimbing dengan baik.. sebaiknya baca buku2 orang lain supaya anda boleh belajar sesuatu daripadanya! Buat catatan. Kalau mengarang, carilah mentor agar dapat melihat di mana kelemahan karangan anda! Hadiri kelas bimbingan dan Bengkel Penulisa, AVA : persatuan penulis banyak menganjurkan bengkel2 seumpama ini. Jadilah ahli AVA!

   Jika anda perlu pernah menulis satu cerpen pun, bagaimana anda merancang atau menimpikan menulis ebuah novel jika cerpen yang hanya 2000-3000 perkataan pun belum pernah anda tuliskan lagi. Tulislah cerpen dahulu, hantarkan kepada Blog yg menyediakan peluang begitu.. supaya anda boleh menilai respond pembaca terhadap penulisan anda! Cetak cerpen dan minta kawan2 baca dan komen cerpen anda!
Mulakan dengan sesuatu yang kecil... mengapa tidak!

10 Syarat menjadi penulis.
1. Memahami istilah penulisan seperti plot (ada lima semuanya), latar tempat, watak dan perwatakan, monolog, dialog, ayat penyata, cakap ajuk dan cakap pindah. Jika anda belum memahaminya, bergurulah terlebih dahulu.

2.Memahami semua jenis penggunaan tanda bacaan. (, .- " ", ' ', )... (hanya 3 dot untuk kata-kata yang terhenti)

3. Penggunaan bahasa asing perlu dicondongkan seperti perkataan Inggeris, back to normal, I love you..
    Bahasa slanga atau daerah: loqlak hang ni (bahasa dialek Kedah)

4.Bijak dengan menggunakan pancaindera.. boleh membayangkan dengan 5 pancaindera. Bagaimana mata yang memandang - jelaskan....

5.Bijak dengan penggunaan bahasa. Boleh memperkembangkan bahasa dalam penulisan.

6.Rajin membaca dan mendapatkan ilmu. Penulisan tidak boleh berbentuk sehala sehingga membosankan pembaca. Ada ilmu/ bahan dalam penulisan anda! contohnya seni bina, perubatan, lukisan dan sebagainya.

7. Memahami teknik penulisan.. bagaimana masukkan unsur suspen, imbas kembali, masa sekarang.. dialog yang hidup! Penulisan secara bentuk sehala (masa sekarang sahaja dan ke hadapan agak memboringkan pembacaan pembaca)

8. Ada unsur sense of humor! Kalau saya gurauan saya tidak menyentuh aspek "sex" sebab berada dalam lingkungan sekolah, saya tidak mahu menjadi pengaruh yang tidak baik untuk remaja (anak-anak murid saya terutamanya) 

9.Ada unsur agama dan moral. Dakwah bukan bererti kita perlu menjadi imam dan sebagainya. dengan mengajak orang lain berbuat kebaikan, kita sudah pun berdakwah secara tidak langsung.

10.Ending mestilah baik. Sama seperti menonton di panggung wayang atau tv, ending yang tergantung agak menggeramkan kecuali anda bercadang mahu menyambung cerita anda. Seandainya di India, ending yang menyedihkan akan emnjadikan orang boleh bertindak membakar panggung wayang. Sama sifatnya seperti pembaca buku bagi mendamaikan jiwa, melepaskan diri daripada tekanan.. sebaliknya jika ending yg tidak baik akan menjadkan jiwa lebih tertekan..

No comments: