Jom Berkomunikasi.


NOVEL KE 4 - SEPTEMBER 2013. SILA KLIK LINK ..CINTA CAPE TOWN

. Facebook -Nora Isma Fuad

. Facebook - Novel Nora Fuad, click ( like)

. E-mel - norafuaddj@gmail.com

Nora Fuad@ Novel Pertama.

Nora Fuad@ Novel Pertama.
Dimensi Cinta. Sila klik pada gambar. (KarnaDya)Ulasan Berita Harian dengan 5 ***** Diskaun 25%, pembelian secara on line. Kini dalam bentuk Digital.

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011
Sudah terbit Feb 2011! (KarnaDya)Sila klik gambar untuk info. Kini dalam bentuk digital.

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA
SILA KLIK PADA GAMBAR UNTUK INFO (Buku Prima-Karangkraf)

me..

me..

Nuffnang

Buku Prima

Buku Prima
Jualan Novel dari Buku Prima

My Guest Book,Kindly sign In..thanks

Followers

Ulasan B.Harian 4.12.2009 & 6.9.2010

Facebook: Nora Isma Fuad (Berkawan dialu-alukan, berkawan biarlah beribu, berkahwin,biarlah kekal satu je) Ulasan buku: Klik pada tajuk :Berita harian. Nora Fuad sengaja ledakan simpati, paksa pembaca buat pilihan. Penulisan lahirkan minda kelas pertama. INFO Dimensi Cinta Pengarang: Nora Fuad Tebal: 441 halaman Penerbit: KarnaDya Solutions Sdn Bhd Harga: RM19.00 senaskhah Bintang: ***** Ulasan By Fisha: Klik pada:Fisha,Ulasan buku Menjadi penulis? klik tajuk Tips menjadi penulis..

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura, Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura,  Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?
Info buku: Klik di gambar...Dapatkan di MPH, POPULAR, BOOK STORE / KARNADYA ON LINE (diskaun 35% = RM 12.35)

Ke Langkawi? Info

Anda boleh membaca maklumat, bertajuk "Langkawi".

Ada juga link web site, Up north... ' info Langkawi. Sila lihat di bahagian kanan blog.

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK
NOVEL KE 4: Bakal terbit September 2013. CINTA CAPE TOWN

Popular Posts

Friday, November 5, 2010

Perkara-perkara yang tidak beretika dalam penulisan.

 10 Etika dalam penghasilan Manuskrip/Buku:

  Dalam penerbitan/ penulisan masih ada etikanya. Etika bermaksud peraturan (perkara yang boleh atau tidak dalam penulisan)

1. Etika melibatkan plagiat/ maksudnya meniru. Dalam penghasilan manuskrip (buku yg belum diterbitkan) penulis tidak boleh melakukan meniru atau menghasilkan plagiat. Contohnya mengambil cerita peribadi orang lain / sajak/kata-kata orang tersebut tanpa persetujuannya. Teman saya pernah menceritakan bagaimana seorang penulis menulis ceritanya dalam novel dan mengambil petikan puisinya tanpa meminta izinnya terlebih dahulu. Mengikut undang-undang penerbitan/pencetakan, sipenulis boleh disaman kerana apabila sesuatu itu ditulis di blog, dengan rasminya, ianya dikira sebagai diterbitkan. Jika berlaku plagiat, sipeniru dikira bersalah!

2. Watak : Bolehkah mengambil nama-nama orang/ individu yang dikenali. Pada saya, apa salahnya. Watak2 yang saya buat biasanya adalah watak2 baik (jangan yang jahat2 atau nakal2 giler sebab saya tidak suka wartak yang memeningkan kepala, apa moralnya yang kita akan paparkan dengan watak2 jahat ini!) Jad iapa salahnya menggunakan nama keluarga, kawan2, anak murid atau sesiapa sahaja. (murid-murid saya nampaknya berbaris minta nama mereka digunakan.. he he.. dan saya tidak bergurau: serius.)

3.Jalan cerita. Seandainya kita berminat dengan mana-mana cerita yang kita baca, dengar, kenalah minta izin tuannya dahulu. Cerita saya! 100% khayalan (ciptaan saya)  atau creation saya. Jadi, saya tak perlu risau siapa punya cerita atau minta izin siapa! Cerita saya tiada kaitan kepada individu yang masih hidup atau yang tiada lagi! 

4.Perwatakan: Sifat watak. Inilah bolehlah kita ambil daripada mana-mana teman, orang sekeliling kita... tapi janganlah ketak nama dia dan gambaran terperinci kecuali mendapat keizinan dia. Sandainya penulisan saya, saya match and mix. Mungkin kerjaya dia, tetapi saya Mix dan match perwatakan mengikut kemahuan saya la!

5. Saya minta nada menjadikan novel2 orang lain sebagai panduan : bukannya plagiat. Saya pernah diberitahu oleh penulis lain, ada penulis lain yang meniru karyanya hampir satu bab, ini juga adalah plagiat. Saya katakan "study" bukan "copy". Menjadi "copycat" adalah kesalahan!!Jadilah diri anda sendiri!

6. Tindakan anda menghentam penulis lain di blog atau memperlekehkan penulis lain adalah tindakan keji. jangan lakukan. Biarkan dia dengan caranya! Seandainya anda tidak suka dengan caranya, biarkanlah!!

7.Tarikh tidak perlu dalam buku, apa lagi melibatkan tahun kerana selepas beberapa tahun, semuanya akan kelihatan out dated! Jadi tiada tarikh dalam manuskrip anda.. setakat bulan atau tarikh (tanpa tahun) kelihata okay!

8. Meniru tulisan buku Barat dan menggunakan dalam buku/manuskrip anda juga adalah salah! Anda juga penulis yang senang2 menterjemahkan kerya prang lain dan dijadikan karya sendiri adalah salah! (kecuali anda mendapat kebenaran untuk berbuat demikian)

9.Menjaga sensitiviti kaum atau agama adalah satu keperluan. Kita tidak boleh memperolokkan kepercyaan agama lain atau adat bangsa lain semata-mata kita percaya akan agama murni. (bagi saya Islam) Saya percaya jika kita memperolokkan orang lain, satu hari orang lain akan mempersendakan agama kita kerana kita yang memulakan.(walaupun ada golongan yang mempersendakan agama Islam sekarang, kita tidak boleh memperlakukan sedemikian... biar pihak berkuasa atau Allah sahaja membalas perbuatan mereka.)

10. Sensitiviti perwatakan orang yang tidak suka. Contohlah saya tidak suka dengan XCVBNM (tiada kawan saya pun yang bernama seperti ini.) kerana perwatakkannya yang suka membaca diari orang, menyelongkar cerita orang, busybody, mengata orang.. janganlah masukkan namanya secara terangan ke dalam buku dan memasukkan perwatakannya sekali. Ini menjadikan kita juga adalah "mengata orang lain" dan berdosa! Berkias-kias dengan memasukkan nama lain sebagai panduan agar orang lain tidak melakukan perkara yang sama.

No comments: