Jom Berkomunikasi.


NOVEL KE 4 - SEPTEMBER 2013. SILA KLIK LINK ..CINTA CAPE TOWN

. Facebook -Nora Isma Fuad

. Facebook - Novel Nora Fuad, click ( like)

. E-mel - norafuaddj@gmail.com

Nora Fuad@ Novel Pertama.

Nora Fuad@ Novel Pertama.
Dimensi Cinta. Sila klik pada gambar. (KarnaDya)Ulasan Berita Harian dengan 5 ***** Diskaun 25%, pembelian secara on line. Kini dalam bentuk Digital.

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011
Sudah terbit Feb 2011! (KarnaDya)Sila klik gambar untuk info. Kini dalam bentuk digital.

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA
SILA KLIK PADA GAMBAR UNTUK INFO (Buku Prima-Karangkraf)

me..

me..

Nuffnang

Buku Prima

Buku Prima
Jualan Novel dari Buku Prima

My Guest Book,Kindly sign In..thanks

Followers

Ulasan B.Harian 4.12.2009 & 6.9.2010

Facebook: Nora Isma Fuad (Berkawan dialu-alukan, berkawan biarlah beribu, berkahwin,biarlah kekal satu je) Ulasan buku: Klik pada tajuk :Berita harian. Nora Fuad sengaja ledakan simpati, paksa pembaca buat pilihan. Penulisan lahirkan minda kelas pertama. INFO Dimensi Cinta Pengarang: Nora Fuad Tebal: 441 halaman Penerbit: KarnaDya Solutions Sdn Bhd Harga: RM19.00 senaskhah Bintang: ***** Ulasan By Fisha: Klik pada:Fisha,Ulasan buku Menjadi penulis? klik tajuk Tips menjadi penulis..

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura, Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura,  Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?
Info buku: Klik di gambar...Dapatkan di MPH, POPULAR, BOOK STORE / KARNADYA ON LINE (diskaun 35% = RM 12.35)

Ke Langkawi? Info

Anda boleh membaca maklumat, bertajuk "Langkawi".

Ada juga link web site, Up north... ' info Langkawi. Sila lihat di bahagian kanan blog.

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK
NOVEL KE 4: Bakal terbit September 2013. CINTA CAPE TOWN

Popular Posts

Friday, May 20, 2011

Can't wait for holidays!

Jika ditanya kepada mana-mana pendidik pun, sejauh mana mereka sukakan sekolah dan murid mereka, tentu mereka lebih sukakan cuti sekolah! Begitu juga murid, sejauh mana mereka sukakan guru mereka (suka, lebih kepada terpaksa suka.. he he) dan sekolah (sebab utama boleh berjumpa kawan dan bercakap... itu realitinya) tentu mereka suka cuti sekolah (dan akan lebih baik dengan memasukkan unsur kawan di dalamnya) I love holidays!


Minggu ini saya bergelut untuk menghabiskan kertas peperiksaan, Insya_Allah pada ahad ini atau selewatnya isnin ini. Sudah dua minggu saya tinggalkan manuskrip saya yang juga bermakna, saya kena baca kembali semua yang saya tuliskan untuk 'refresh'.. alamak! Untuk dapatkan rythm penulisan dan melodinya.. haiya! memang ada tulis notanya sebagai panduan, but still, membacanya kembali bagaika memainkan muzik dan barulah boleh menyanyikan melodinya dan rthymnya kembali.. Poor thing! Sebenarnya jemu membaca karya sendiri ni! Ha ha!


Kadangkala terbawa juga perasaan 'bebalisme' murid ke rumah. Rasa geram sungguh! Saya terbaca mengenai bebalisme ini beberapa tahun lepas, tulisan di Utusa Malaysia. Bebal bermakna 'perasaan degil' yang sungguh-sungguh. Itulah cerminan murid-murid sekarang. Kalau diberi arahan/permintaan tiga kali pun, mereka tidak akan ikut sebab kepada mereka, semuanya tidak penting. Contoh yang senang, betulkan barisan awak. Bunyinya mudah sahajakan... 'simple' 'tiga perkataan sahaja', tetapi mereka akan ambil masa 5 minit atau permintaan itu perlu diulang hampir 10 kali. Dan pantang larang saya, apabila ada pentadbir yang lalu, akan menegur saya seolah-olah saya tidak beritahu murid agar membetulkan barisan mereka.. (macam tak buat kerja kita, padahal, sudah ditegur berulang, berjalan daripada hujung ke hujung dan minta mereka, diam, beratur dengan elok: huh! susah sungguh) Dan kepada saya ini bukanlah sekadar 'bebalisme', sangat 'bebalisme'... Unjuran 'obsess' yang teramat sangat kepada 'bebal' yang tidak boleh diubati.


Ada satu masa itu, saya ke satu kelas, bilangannya tak ramai pun, tetapi kedegilannya ke tahap gaban. Saya meminta mereka duduk di tempat masing-masing, sebab apabila berkumpul, mereka berbuat bising, padahal hanya berkumpul 2-3-4 orang satu kumpulan. (di kelas lain, apabila saya meminta berbuat demikian, mereka akan bergerak dan duduk senyap sendiri, sebab saya mengugut akan menolak markah peperiksaan mereka: dengan itu, saya berada dalam situasi 'peaceful' sungguh! Idealnya, semua orang boleh study dengan keadaan aman damai, menunggu waktu peperiksaan yang akan datang) Tetapi mereka ni bukannya degil... tidak mahu bergerak.. dan saya memberi pilihan lagi. Kalau tak mahu ubah tempat, tak perlulah bercakap dengan kuat! Tetapi mereka ini sengaja mencabar saya rupanya. Tidak juga mahu meminda tempat dan berbual dengan kuat! Saya benci betul dengan orang bebal! Malah ada murid yang menengging saya balik dengan katanya, "peperiksaan lambat lagi!" Memang kurang adap!


Lemah dalam ingatan, slow dalam pembelajaran, saya anggap biasa tetapi jika sudah, 'bebal' dan biadap, tidak terkata! Kumpulan seperti inilah yang tidak menjadikan hari saya sebagai 'guru' tidak seronok langsung! Malas! Latihan langsung tidak mahu buat! Lemah (ini perkara lain, apa nak buat)biadap!


Menulis memberikan saya keseronokan sebab menulis membolehkan saya ekspress perasaan dan ideal sesuka hati, asalkan tidak menyenyuh mata-mata sensitiviti kaum dan agama. Hal ini tentulah tidak boleh kita pandang enteng kerana perpaduan penting dalam asas pembentukan negara. Sebagai seorang guru sejarah, saya sedar, 'perpaduan' adalah syarat penting bagi memerdekakan negara kita dahulunya, antara syarat wajib British kepada kerajaan Persekutuan Tanah Melayu.


Dan kali ini, saya mereka watak Adduha, Natrah, Katrina, Syaiful, Nik Hisyam, Vimmi dan sebagainya. Dan bagaimana ceritanya, uh, terlalu jauh perjalalanan ceritanya!

No comments: