Jom Berkomunikasi.


NOVEL KE 4 - SEPTEMBER 2013. SILA KLIK LINK ..CINTA CAPE TOWN

. Facebook -Nora Isma Fuad

. Facebook - Novel Nora Fuad, click ( like)

. E-mel - norafuaddj@gmail.com

Nora Fuad@ Novel Pertama.

Nora Fuad@ Novel Pertama.
Dimensi Cinta. Sila klik pada gambar. (KarnaDya)Ulasan Berita Harian dengan 5 ***** Diskaun 25%, pembelian secara on line. Kini dalam bentuk Digital.

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011
Sudah terbit Feb 2011! (KarnaDya)Sila klik gambar untuk info. Kini dalam bentuk digital.

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA
SILA KLIK PADA GAMBAR UNTUK INFO (Buku Prima-Karangkraf)

me..

me..

Nuffnang

Buku Prima

Buku Prima
Jualan Novel dari Buku Prima

My Guest Book,Kindly sign In..thanks

Followers

Ulasan B.Harian 4.12.2009 & 6.9.2010

Facebook: Nora Isma Fuad (Berkawan dialu-alukan, berkawan biarlah beribu, berkahwin,biarlah kekal satu je) Ulasan buku: Klik pada tajuk :Berita harian. Nora Fuad sengaja ledakan simpati, paksa pembaca buat pilihan. Penulisan lahirkan minda kelas pertama. INFO Dimensi Cinta Pengarang: Nora Fuad Tebal: 441 halaman Penerbit: KarnaDya Solutions Sdn Bhd Harga: RM19.00 senaskhah Bintang: ***** Ulasan By Fisha: Klik pada:Fisha,Ulasan buku Menjadi penulis? klik tajuk Tips menjadi penulis..

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura, Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura,  Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?
Info buku: Klik di gambar...Dapatkan di MPH, POPULAR, BOOK STORE / KARNADYA ON LINE (diskaun 35% = RM 12.35)

Ke Langkawi? Info

Anda boleh membaca maklumat, bertajuk "Langkawi".

Ada juga link web site, Up north... ' info Langkawi. Sila lihat di bahagian kanan blog.

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK
NOVEL KE 4: Bakal terbit September 2013. CINTA CAPE TOWN

Popular Posts

Thursday, January 5, 2012

Resolusi tahun baru atau angan-angan Mat jenin?


  Resolusi Tahun Baru!  Saya tidak punya resolusi baru! Tidak juga mempunyai keazaman atau iltizam yang baru! Pada diri saya, tiada gunanya menyenaraikan iltizam dan azam sepanjang berkilometer andai nanti akan gagal melaksanakan. Kata biasa yang biasa kita dengar; orang yang gagal merancang, akan juga gagal melaksanakan rancangannya. Juga pada saya resolusi bukanlah rancangan sebenarnya. Resolusi adalah lebih kepada satu 'angan-angan' kosong jika tiada program yang teratur yang disusun bagi melaksanakan segala bentuk rancangan. Macam 'angan-angan Mat jenin' dalam versi malang; hanya berangan-angan segalanya semasa memanjat pokok kelapa, dan akhirnya hanya mati setelah berangan atau bermimpi menjadi kaya dan bermimpi memeluk puteri raja; dia kahirnya melepaskan pelukannya pada batang pokok kelapa dan jatuh mati! Pun begitu, saya lebih suka mempercayai versi bertuah angan-angan Mat Jenin iaitu dia turun daripada pokok kelapa setelah panjang lebar berangan dan bermimpi di atas pokok kelapa; berusaha bagi menjalankan segala yang dia angan-angankan dan akhirnya berjaya dalam hidup. Saya yakin andai Mat jenin hanya jatuh pokok kelapa dan mati di situ, tiada siapa yang akan mengetahui akan angan-angannya! Siapalah kita dalam mentafsir mimpi atau apa yang terkandung dalam kepala dan minda orang lain!

    Jadi resolusi hanya sekadar angan-angan jika tiada kesungguhan dalam menjayakannya! Saya hanya berharap saya tidak akan menangguhkan kerja! So far so good;kadangkala tidak berniat menangguh kerja cuma terlalu banyak kerja yang mahu dicapai dalam satu hari; hanya 24 jam dalam sehari; dan tubuh tidak berdaya menyelesaikan semuanya serentak! 

    Tahun lepas, saya berjaya menghabiskan manuskrip saya dalam tempoh yang agak lama; hampir 11 bulan, cuma sebulan kurang daripada novel pertama saya DIMENSI CINTA, padahal CINTA SIKUNANG-KUNANG berjaya saya habiskan dalam tempoh yang lebih singkat, hanya 7-8 bulan sahaja. Saya juga menghabiskan PURNAMA MERINDU dalam tempoh 6 bulan!  Saya tahu jawapannya. Tahun lepas saya mulai mengajar hanya kelas-kelas  tingkatan 4 & 5 sahaja berbanding dengan tahun sebelumnya iaitu tingkatan 3 & 5. Tingkatan 3 kurang sibuk memandangkan hanya memeriksa kerta objektif sahaja berbanding dengan kerta tingkatan 4 & 5 yang terdiri daripada kertas esei dan struktur; beratus-ratus keping semuanya, alpan kelas didarab dengan pukulrata seramai 40-45 orang setiap kelas! Dan kebetulan, banyak laporan tahun lepas yang ditukar format menjadikan banyak laporan yang perlu ditulis semula (format lama seolah dibuang terus) banyak masa betul yang dihabiskan yang pada saya sia-sia belaka! Apalah salahnya dengan format lama, laporan akan berbentuk laporan juga! Sama juga laporannya! Siapalah saya untuk memperkatakanya, kami kan yang menurut perintah!

    Cuba menghabiskan manuskrip terbaru dalam tempoh enam bulan, bermakna, saya perlu menghabiskan setiap bab dalam tempoh kurang sebulan. 2-3 minggu! Hmmm... Sudah memulakanbab satu, akan cuba menghabiskan bab 1 sebelum febuari; mudahan akan dipermudahkan ALLAH kerana bepeluang enjoy sambutan cuti Raya Cina selama lebih kurang 9 hari. Boleh habiskan banyak juga manuskrip jika benar-benar bertekad! Tidak bercadang pulang ke kampung memandangkan baru sahaja pulang bercuti dari sana dis lepas. Andainya dapat, boleh habiskan bab 2 juga. Dalam peghasilan manuskrip bab yang paling sukar adalah bab-bab awal; kalau ikutkan manuskrip saya, bab 1-4, bab 5-8 agak mudah. Bab klimaks di mana sesuatu yang 'tricky' perlu dilakukan agak suka juga. Menamatkan manuskrip pun agak sukar, kadangkala terpaksa mengubah laluan penulisan beberapa kali!

   Doa saya, saya akan menjadi orang yang cekal, lebih beriman, menjadi anak yang solehah, isteri yang lebih sabar; sabarkan sebahagian daripada iman! Saya terus mendoakan kedua ibubapa saya, keluaga saya menjadi keluarga yg beriman, sabar dalam menempuh dugaan kehidupan ini! Tiada lain yang saya harapkan; kebahagian hidup dunia dan ahirat semata-mata!
   




No comments: