Jom Berkomunikasi.


NOVEL KE 4 - SEPTEMBER 2013. SILA KLIK LINK ..CINTA CAPE TOWN

. Facebook -Nora Isma Fuad

. Facebook - Novel Nora Fuad, click ( like)

. E-mel - norafuaddj@gmail.com

Nora Fuad@ Novel Pertama.

Nora Fuad@ Novel Pertama.
Dimensi Cinta. Sila klik pada gambar. (KarnaDya)Ulasan Berita Harian dengan 5 ***** Diskaun 25%, pembelian secara on line. Kini dalam bentuk Digital.

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011
Sudah terbit Feb 2011! (KarnaDya)Sila klik gambar untuk info. Kini dalam bentuk digital.

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA
SILA KLIK PADA GAMBAR UNTUK INFO (Buku Prima-Karangkraf)

me..

me..

Nuffnang

Buku Prima

Buku Prima
Jualan Novel dari Buku Prima

My Guest Book,Kindly sign In..thanks

Followers

Ulasan B.Harian 4.12.2009 & 6.9.2010

Facebook: Nora Isma Fuad (Berkawan dialu-alukan, berkawan biarlah beribu, berkahwin,biarlah kekal satu je) Ulasan buku: Klik pada tajuk :Berita harian. Nora Fuad sengaja ledakan simpati, paksa pembaca buat pilihan. Penulisan lahirkan minda kelas pertama. INFO Dimensi Cinta Pengarang: Nora Fuad Tebal: 441 halaman Penerbit: KarnaDya Solutions Sdn Bhd Harga: RM19.00 senaskhah Bintang: ***** Ulasan By Fisha: Klik pada:Fisha,Ulasan buku Menjadi penulis? klik tajuk Tips menjadi penulis..

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura, Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura,  Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?
Info buku: Klik di gambar...Dapatkan di MPH, POPULAR, BOOK STORE / KARNADYA ON LINE (diskaun 35% = RM 12.35)

Ke Langkawi? Info

Anda boleh membaca maklumat, bertajuk "Langkawi".

Ada juga link web site, Up north... ' info Langkawi. Sila lihat di bahagian kanan blog.

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK
NOVEL KE 4: Bakal terbit September 2013. CINTA CAPE TOWN

Popular Posts

Monday, January 30, 2012

Projek oohh projek....

      Hari sabtu berada sekejap di Festival. Beberapa jam. Daripada jam 11-2 petang, di booth, kemudian jalan-jalan sekejap sehingga suami mengambil balik jam 4 petang. Berhajat juga membeli buku, tetapi disebakan terlalu ramai orang, naik malas utuk beratur panjang. Membayar buku-buku memerlukan 30 minit. Jadi! Tersentap. Lagipun, saya bukanlah 'kaki novel' sebenarnya. Saya jarang sangat membaca novel. Kalau adapun novel, kurang daripada 30 buah. Mostly novel kenalan rakan-rakan penulis saja. Ada juga yang berkata: mana mungkin penulis novel tidak membaca novel. Jawapan saya: mungkin. Kali terakhir saya membaca novel, seminggu lepas, itupun buku karya teman.

    Melihat terdapat rakan-rakan penulis yang mempunyai 'booth' sendiri, wah! kagum. Tentulah boleh dilakukan jika penulis mempunyai lebih 7 buah novel tersendiri. Banyak karya yang membolehkan mereka membuka 'booth' sendiri. Andai satu saja novel macam saya.. he he.. penat jelah kalau ada booth. he he he.. Siapa pula yang akan singgah dan beli?

  Projek saya yang akan datang masih lagi dengan konsep yang sama. K- novel Knowledge Novel. Insya_Allah akan terus menyajikan informasi dengan membaca novel. Dan insya_Allah, saya tambah lagi, satu lagi konsep. Konsep Islam. Banyak informasi baik dari segi sains, geografi dan lain-lain maklumat yg boleh membawa kita menghayati konsep sebagai muslimin.  Saya tidak mahu bercakap mengenai Islam, cukup sekadar menyatakan saya cuba mempraktikkan lebih banya penulisan yang lebih bersikap 'islamik', membongkar rahsia keajaiban alam supaya kita lebih menghargai dan mengkagumi  akan keajaiban Islam pemberiaan ALLAH. Dalam mansukrip saya yang lepas, lebih banyak misteri sains dan keajaiban yg ALLAH tunjukkan kepada manusia, yang mungkin kita tidak tahu dan terlihat. Contohnya daripada konsep 'mengangkat air sembahyang'. Konsep 'azan'; kelebihan dan keistimewaan dan banyak lagi.

            Saya jadi berbuntal 'mata' jika dalam novel menceritakan hubungan suami isteri yang sepatutnya 'off record'. Aduiiii! Tak berbuntal mata. Sama seperti menyaksikan drama dalam versi bahasa Kebangsaan tetapi adegannya 'juling mata' Kalau pun mahu menunjukkan hubungan mesra suami isteri, tak payahlah adegan atas katil, dan selimut menyelimut. Matlamat tidak menghalalkan cara! Tak payahlah semua tu! Berkias-kias, masuk ke bilik dan lampu yang ditutupkan. Atau sekadar menunjukkan luar rumah, fokus ke tingkat atas., dan tutup lampu. Pun begitu kadangkala tak ada gunanya pun, adegan-adegan macam tu; jadi mengapa perlu ditonjolkan! Bukannya orang tak faham, apa istilahnya suami dan isteri tu!

    Konsep saya jelas, saya tidak suka adegan-adegan begitu. Naik 'boingggg-boinggg' mata daya dengan perkara-perkara macam tu! Peluk memeluk, rangkul-merangkul, hissss! Boleh digunakan perkataan yang simbolik sahaja. Contohnya dalam Purnama Merindu ; saya katakan, dulunya dia dan ... pernah bersama. Mereka melakukan dosa besar berzina. Noktah. Orang sudah boleh faham. Tak payah memperincikan adegn tersebut! 

   Ada dua projek; actually tiga projek dalam kepala. Kebiasaannya hanya satu projek setahun. Entahlah boleh tercapai atau tidak. Boleh dijayakan jika menggiatkan usaha, tetapi kadangkala terlalu letih dengan kerjaya! Harapkan 'flow' berjalan dengan baik! Boleh dijayakan jika saya sanggup tidak keluar rumah, berkurung habis-habisan; tidak tidur siang, tidur dengan kurang. Saya menghabiskan bab terakhir manuskrip yag terbaru dalam masa dua minggu. Itupun siap tegang urat-urat bahu saya. Tidak mudah bagi saya memandangkan perlu mengkaji latar tempat, cari info; berbuntal biji mata jadinya.

  Doa saya, ALLAH tidak membalik-balikkan pemikiran saya dan hati saya. manalah tahu tiba-tiba saya tergatal tangan, tergatal hati, tergatal minda; semua perkara yang tidak mahu saya lakukan, saya lakukan juga. Tiba-tiba manuskrip saya tahun ini berbaur 'usur-unsur' gatal, a.ka. miang habis-habisan. Tolong ingatkan saya selalu tentang soal prinsip saya; yang novel saya selamat 100% walaupun untuk dibaca remaja hatta, kanak-kanak seawal usia 5 tahun.. (kalau dia boleh baca dan fahamlah)

  Seperti kata Ana Rafali: "tolong ingatkan saya."





     




No comments: