Jom Berkomunikasi.


NOVEL KE 4 - SEPTEMBER 2013. SILA KLIK LINK ..CINTA CAPE TOWN

. Facebook -Nora Isma Fuad

. Facebook - Novel Nora Fuad, click ( like)

. E-mel - norafuaddj@gmail.com

Nora Fuad@ Novel Pertama.

Nora Fuad@ Novel Pertama.
Dimensi Cinta. Sila klik pada gambar. (KarnaDya)Ulasan Berita Harian dengan 5 ***** Diskaun 25%, pembelian secara on line. Kini dalam bentuk Digital.

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011
Sudah terbit Feb 2011! (KarnaDya)Sila klik gambar untuk info. Kini dalam bentuk digital.

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA
SILA KLIK PADA GAMBAR UNTUK INFO (Buku Prima-Karangkraf)

me..

me..

Nuffnang

Buku Prima

Buku Prima
Jualan Novel dari Buku Prima

My Guest Book,Kindly sign In..thanks

Followers

Ulasan B.Harian 4.12.2009 & 6.9.2010

Facebook: Nora Isma Fuad (Berkawan dialu-alukan, berkawan biarlah beribu, berkahwin,biarlah kekal satu je) Ulasan buku: Klik pada tajuk :Berita harian. Nora Fuad sengaja ledakan simpati, paksa pembaca buat pilihan. Penulisan lahirkan minda kelas pertama. INFO Dimensi Cinta Pengarang: Nora Fuad Tebal: 441 halaman Penerbit: KarnaDya Solutions Sdn Bhd Harga: RM19.00 senaskhah Bintang: ***** Ulasan By Fisha: Klik pada:Fisha,Ulasan buku Menjadi penulis? klik tajuk Tips menjadi penulis..

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura, Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura,  Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?
Info buku: Klik di gambar...Dapatkan di MPH, POPULAR, BOOK STORE / KARNADYA ON LINE (diskaun 35% = RM 12.35)

Ke Langkawi? Info

Anda boleh membaca maklumat, bertajuk "Langkawi".

Ada juga link web site, Up north... ' info Langkawi. Sila lihat di bahagian kanan blog.

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK
NOVEL KE 4: Bakal terbit September 2013. CINTA CAPE TOWN

Popular Posts

Sunday, August 22, 2010

Kari dan roti jala.

   Sejak hari jumaat lagi berniat untuk memasak roti jala..kata orang Terengganu, pukat buruk (he he sebab jala yang rupanya macam sudah rosak.. orang Kedah kata 'roti kirai' sebab rupanya yang berlubang-lubang tu la. Pendek kata, apa pun namanya, dimakan dengan kari, sedap sekali. Bayangkanlah satu set roti jala dengan sedikit kuah dan laut berharga RM 2.50, habis, kalau sekeluarga ahlinya ahlinya 6 orang, sudah berapa set perlu beli. Kos roti jala hanya berapa sen, sebab tepung secawan dua boleh 'ditukar menjadi' 30 lebih keping roti jala, makan dengan puas.

   Menyediakan kari pun tidaklah sukar.. Sejak belajar kumpulan makanan, saya suka blend ramuan bawang dan sebagainya. Dengan 'blended' semua bawang2, halia dan sebagainya akan dimakan dan tidak dibuang begitu saja (tumbuk, adus, malas sikit lagipun nak cepat...) Dibandingkan dengan bahan2 yang dipotong, ada masanya terbuang begitu saja.

   Saya ke jalan Tunku Abdul Rahman (TAR)tengah hari tadi. Memikirkan yang minggu hadapan adalah hari kakitangan kerajaan mendapat gaji, lagilah sesak dengan orang yang akan membeli belah. Kebetulan mama saya mahukan sehelai jubah, jadi pergilah mencari jubah.. Selalunya saya akan membeli kain yang mutunya baik sedikit darpada biasa untuk mama saya, tapi kebetulan selama beberapa  minggu hari itu, saya tidak dapat berjalan, jadi rancangan saya pun tertangguh jugalah..

 Ya Rabbi, punyalah ramai orang di sana. Macamlah semua jualan free of charge. Yang saya pelik tu, bagaimana ibu-ibu muda masih membawa bayi yang kecil berpanas bersama ratusan orang lain.. Pada saya, situasi  seperti itu bukan sahaja tidak selesa kepada bayi/kanak-kanak disebabkan cuaca yang panas tetapi juga menjadikan mereka terdedah kepada pelbagai penyakit. Maklumlah, ramai orang dan mendedahkan mereka kepada pelbagai penyakit bawaan angin atau sentuhan individu lain. Selepas tu teringat pula mak saudara saya ada menyebut tentang hand beg semasa saya balik bercuti dulu, jadi, apalah salahnya sesekali memberi cenderamata di Hong Kong street. Lagi pun ibu saudara saya disebelah mama saya hanya dua, sementara  di sebelah bapa saya pula "O".

    Ada orang sibuk mempromosikan Bandung sebagai tempat untuk membeli barangan 'beg tangan ' dan sebagainya yang dikatakan original dan dijual sebagai 'bahan reject'.. kata saya, ala, mana ada begitu.. Mereka tiru beg yang original... sama seperti Hong Kong Street yang barangannya diimport dari Korea, dan ada juga barangan dari Hong Kong. Beg yang dibeli dari sana jauh lebih tahan lama daripada yang dibeli dari Mall. Kadangkala beg yang dibeli dengan  harga yang lebih mahal, melebihi RM 100++  - 200++ , jangkahayatnya lebih pendek.. dalam masa 6 bulan sahaja, habis terkopek kulitnya (sebab beg tersebut bukan beg kulit sebaliknya bahan sentetik) Lebih baik yang dibeli di HK S, beg kulit dan harganya jauh lebih murah...  Klaau kena cara penjagaannya, beg itu akan bertahan bertahun lamanya.. Ada juga beg saya yang masih elok dipakai setelah beberapa tahun menggunakannya. Beg tangan kulit yang saya beli di Padang Besar masih kelihatan baru dan elok setelah 10 tahun usianya.. not bad untuk beg yang harganya dalam lingkungan kurang daripada Rm 100. Rasanya alah membeli menang memakai..  Kadangkala, pemberian kecil menjadi satu anugerah yang besar kepada orang lain...

   Akhirnya saya menyambar 4 biji beg yang cantik buatannya. Kemas jahitan dari dalam dan luarnya. Untuk mama saya, ibu saudara dan adik perempuan saya (yang pastinya akan berkata, "kenapa tak beli untuk adek ta juga".. kalau saya tidak membeli untuk dia.. he he  .. ini kira skrip lama dia sejak zaman kami tinggal bersama di asrama dulu. Saya cuma berbeza 13 bulan daripada dia.. he he) Letih juga mengheret semua barangan tu dan menunggu LRT (dari Masjid Jamek ke Central Market) dan balik ke Kelana Jaya. (maklumlah kalau driving tentulah susah pula untuk memakir kereta...)

  And for the resepi kari ayam...

   5 ketul paha ayam (potong 3 setiap satu)
   1 peket serbuk kari.
   2 biji bawang besar, 5 ulas bawang putih, 2 inci halia, 1 biji tomato (kisar bersama.)
   1/2 kotak santan.
   sedikit minyak masak.
   4 biji kentang.
   daun kari.
   i batang kayu manis, 2 kuntuk bunga lawang.
    1 keping asam gelugur (atau tidak perlu sama sekali kerana totamo akan memasamkan kuah kari)

    bancuh semua bahan dengan ayam (biar 30 minit untuk perapkannya)
     Tumis dengan minyak : biar rempah kering dan naik minyaknya. (tujuan ditumis bersama supaya ayam tersebut akan masak sehingga ke bahagian tulang) + kentang.
     kemudian masukkan santan yang dibancuh dengan secawan air...biar mendidih..

No comments: