Jom Berkomunikasi.


NOVEL KE 4 - SEPTEMBER 2013. SILA KLIK LINK ..CINTA CAPE TOWN

. Facebook -Nora Isma Fuad

. Facebook - Novel Nora Fuad, click ( like)

. E-mel - norafuaddj@gmail.com

Nora Fuad@ Novel Pertama.

Nora Fuad@ Novel Pertama.
Dimensi Cinta. Sila klik pada gambar. (KarnaDya)Ulasan Berita Harian dengan 5 ***** Diskaun 25%, pembelian secara on line. Kini dalam bentuk Digital.

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011
Sudah terbit Feb 2011! (KarnaDya)Sila klik gambar untuk info. Kini dalam bentuk digital.

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA
SILA KLIK PADA GAMBAR UNTUK INFO (Buku Prima-Karangkraf)

me..

me..

Nuffnang

Buku Prima

Buku Prima
Jualan Novel dari Buku Prima

My Guest Book,Kindly sign In..thanks

Followers

Ulasan B.Harian 4.12.2009 & 6.9.2010

Facebook: Nora Isma Fuad (Berkawan dialu-alukan, berkawan biarlah beribu, berkahwin,biarlah kekal satu je) Ulasan buku: Klik pada tajuk :Berita harian. Nora Fuad sengaja ledakan simpati, paksa pembaca buat pilihan. Penulisan lahirkan minda kelas pertama. INFO Dimensi Cinta Pengarang: Nora Fuad Tebal: 441 halaman Penerbit: KarnaDya Solutions Sdn Bhd Harga: RM19.00 senaskhah Bintang: ***** Ulasan By Fisha: Klik pada:Fisha,Ulasan buku Menjadi penulis? klik tajuk Tips menjadi penulis..

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura, Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura,  Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?
Info buku: Klik di gambar...Dapatkan di MPH, POPULAR, BOOK STORE / KARNADYA ON LINE (diskaun 35% = RM 12.35)

Ke Langkawi? Info

Anda boleh membaca maklumat, bertajuk "Langkawi".

Ada juga link web site, Up north... ' info Langkawi. Sila lihat di bahagian kanan blog.

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK
NOVEL KE 4: Bakal terbit September 2013. CINTA CAPE TOWN

Popular Posts

Thursday, August 12, 2010

Ramadhan dan kenangan..

   Di akhbar harian yang saya baca hari ini menyebut, penulis blog juga perlu mempunyai integriti: maknanya tidak mengata atau mengutuk orang lain sewenang-wenangnya. Saya setuju 100%. Macamlah kita ini sempurna sangat, asyik melihat dan menilai kelemahan orang lain sahaja. Seperti juga kesalahan yang dilakukan oleh mulut, jika sesuatu itu benar, sudah jadi 'mengata', jika tidak benar maka terjadilah 'fitnah'..  jadi mengapa mencari saham 'dosa' di akhirat.. bayangkan jika kita mengata sipolan dan sipolan, kemudiannya ada orang lain pula yang membaca, dan membawa cerita ke tempat lain, tak pasal2 kita menanggung dosa "mengata " dan " memfitnah" orang lain.. bukankah dalam agama dinyatakan kita mesti menutup aib orang lain.. jadi, sebaiknya bercakaplah perkara-perkara yang baik-baik belaka.

    Ramadhan sering mengingatkan saya kepada banyak kenangan manis semasa zaman persekolahan dahulu. Mama saya kerap membuat tahu sendiri (dulu memang tak ada dijual) jadi, dalam proses membuatnya, saya boleh minum air soya dan juga makan tahu. Tahu yang dibuat sendiri lebih lembut dan sedap dan tidak mengandungi bahan pengawet. Rasanya, balik bercuti ni, saya perlu belajar membuat tahu.. (teruknya berpuluh tahun, masih tidak teringat belajar) Mama saya dulu-dulu suka buat lopeh (sedap tapi malas nak buat) apam (best also) cendul, jem buah-buahan, malah kacang potng pun mama saya buat sendiri.. The best recipes in Kedah, Gado-gado, nasi ulam, kari kepala ikan.. 

   Teringat akan ikan besar (beratnya 3 kg juga) yang belum disiang dalam peti sejuk. Sudah lama tapi masih segar dan 'fresh' sebab suami saya endiri yang memancingnya. Entah bila akan 'membedahnya' sebab ikan sebesar itu akan mengambil masa 30 minit operation juga.. he he.. kena duduk dan bersilat betul2..  gerenti sedap untuk kari, masak asam, sweet sour, sup dengan lobak masin... goreng pun sedap tu. Kena pulak dengan sambal belacan, ulam.. mungkin projek di hari minggu.

   Teringat akan laksa Johor arwah mak mertua saya.. Ada ketikanya jika kami pulang ke Johor, saya mengendeng mak mertua saya membuat laksa. Laksa Johornya 'still the best in Johor or I can say world'.. Merata-rata saya makan tak akan sama sedapnya dengan airtangan mak saya ini. Campuran kerisik, ikan kering kurau, ikan mestilah (parang atau ikan.. entah saya lupa namanya) rempah ratusnya, mesti cukup.. Dan mak saya pula memang akan ikut resepinya betul2, kalau 2 inci, dua incilah, jadi rasanya 'sama' setiap kali (kalau saya, saya main campak je.. he he macam Chef Wan selalu kata).. saya memang menyalin resepi ini, 2 kali tapi sudah lupa di mana saya menyalinnya.. Kenalah proses mencari dijalankan...

   Dan hari ini, teringat akan laksa kedah, jadi balik dari sekolah, terus membeli ikan dan walla: jam 2.30  petang tadi, sudah siap laksa saya. Laksa perlu dibuat awal supaya rasa asam dan garamnya akan sebati dalam kuah laksa, barulah sedap. Petang nanti hanya akan masak nasi dan lauk sahaja. Ikan kembung, masak asam, sotong goreng halia dan kunyit, ikan goreng dan sayur.. cukuplah untuk berbuka..

  Teringat akan berbuka di asrama... selepas mengambil makanan, meletakkan di meja, saya dan kawan2 akan berjalan bersiar di sekitar sekolah (sultanah bahiyah) yang dipenuhi dengan pokok-pokok sabun (entah, apa namanya: saya namakan sabun sebab daunnya mengeluarkan buih jika terkena air) yang merendang, teduh dan menyamankan... bunyian burung-burung pula bersahutan.. memang trill.. 

  

  

No comments: