Jom Berkomunikasi.


NOVEL KE 4 - SEPTEMBER 2013. SILA KLIK LINK ..CINTA CAPE TOWN

. Facebook -Nora Isma Fuad

. Facebook - Novel Nora Fuad, click ( like)

. E-mel - norafuaddj@gmail.com

Nora Fuad@ Novel Pertama.

Nora Fuad@ Novel Pertama.
Dimensi Cinta. Sila klik pada gambar. (KarnaDya)Ulasan Berita Harian dengan 5 ***** Diskaun 25%, pembelian secara on line. Kini dalam bentuk Digital.

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011
Sudah terbit Feb 2011! (KarnaDya)Sila klik gambar untuk info. Kini dalam bentuk digital.

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA
SILA KLIK PADA GAMBAR UNTUK INFO (Buku Prima-Karangkraf)

me..

me..

Nuffnang

Buku Prima

Buku Prima
Jualan Novel dari Buku Prima

My Guest Book,Kindly sign In..thanks

Followers

Ulasan B.Harian 4.12.2009 & 6.9.2010

Facebook: Nora Isma Fuad (Berkawan dialu-alukan, berkawan biarlah beribu, berkahwin,biarlah kekal satu je) Ulasan buku: Klik pada tajuk :Berita harian. Nora Fuad sengaja ledakan simpati, paksa pembaca buat pilihan. Penulisan lahirkan minda kelas pertama. INFO Dimensi Cinta Pengarang: Nora Fuad Tebal: 441 halaman Penerbit: KarnaDya Solutions Sdn Bhd Harga: RM19.00 senaskhah Bintang: ***** Ulasan By Fisha: Klik pada:Fisha,Ulasan buku Menjadi penulis? klik tajuk Tips menjadi penulis..

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura, Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura,  Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?
Info buku: Klik di gambar...Dapatkan di MPH, POPULAR, BOOK STORE / KARNADYA ON LINE (diskaun 35% = RM 12.35)

Ke Langkawi? Info

Anda boleh membaca maklumat, bertajuk "Langkawi".

Ada juga link web site, Up north... ' info Langkawi. Sila lihat di bahagian kanan blog.

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK
NOVEL KE 4: Bakal terbit September 2013. CINTA CAPE TOWN

Popular Posts

Thursday, February 25, 2010

Penghayatan kepada sambutan Maulidur Rasul




Semasa mendengar berita,saya harus menyatakan tabik kepada pemberita/wartawan yang mengaitkan sambutan Hari Maulidur Rasul dengan sebuah buku yang barangkali tidak asing lagi dengan kita. Saya beli buku ini beberapa tahun lepas setelah membaca reviewnya dalam sebuah majalah. Sebenarnya telah diterbitkan di Malaysia sudah agak lama, pada tahun 1989. (Cetakan pertamanya)

Menariknya, pengarangnya.walaupun seorang Yahudi tetap mengakui bahawa Nabi Muhammad s.a.w/ Rasulullah s.a.w adalah insan/tokoh pertama antara 100 yang paling berpengaruh di dunia.

Memulakan ayatnya, beliau menulis, My choice of Muhammad to lead the list of the world's most influental persons may surprise some readers and may be questioned by others,but he was the only man in history who was supremely succesful on both religious and secular levels.

On humble origins,Muhammad founded and promulgated one of the world's great religions,and became an immensely effective political leader. Today,thirteen centuries (14 sekarang)after his death,his influence is still powerful and pervasive..

Dalam merumuskan rencana tentang baginda,pengarang menceritakan sedikit sebanyak sejarang perjuangan baginda (pada saya hanyalah cerita perkembangan sejarah perkembangan sejarah Islam dan bukannya keperihatinan pengarang terhadap kesempurnaan, kebijaksanaan baginda dalam pelbagai bidang) Hal ini bertepatan dengan tajuk bukunya, individu yang berjaya menarik/membawa pengaruh kepada masyarakat dalam sejarah.

Pengasas agama lain juga termasuk dalam senarai,top 10,seperti Jesus CHrist (yang tentunya mengikut versi kristian) Buddha. Kebanyakkan tokoh lain yang berpengaruh dikaitkan dengan tokoh dalam bidang sains,sejarah,sastera,ahli politik malah ahli pelayaran.

Pada pandangan kacamata saya,buku ini bukanlah sehebat mana. Maklumatnya mirip dengan enskikolopedia sains (enskikolopedia sains Islam lebih tepat maklumatnya) cuma memperlihatkan keberanian pengarang membuat rankingnya sendiri mengikut pandangannya. Ianya lebih kepada mengumpulkan maklumat terhadap tokoh-tokoh ini dan mengumpulkannya ke dalam sebuah buku tebal. Pada hemat saya,sekadar mudah untuk membaca mengenai 100 orang tokoh tanpa perlu mencari 100 buku di perpustakaan atau berjam-jam mengadap lap top dan mencari maklumat mengenai pelbagai tokoh.

Dan mengenang Sambutan Maulidur Rasul,membuatkan saya terkenangkan arwah nenek saya. Kebiasaannya setiap hari Jumaat petang (semasa saya masih bersekolah rendah)saya akan mengikut nenek saya ke tempat yang dipanggilnya 'baca kitab'. Lebih kepada majlis ilmu yang sederhana sambutannya di mana pendengarnya adalah orang-orang tua sahaja/pertengahan umur. Yang budak-budak hanyalah saya dan anak ustazah Aisyah (yang kadang-kadang bersama dan ada masanya tidak) Masanya bermula selepas zohor sehinggalah jam 8 petang. Mama saya biasanya akan menghantar saya dan nenek kerana kerana mama saya akan mempunyai agendanya sendiri.

Majlis akan bermula dengan bacaan dan penghuraian ayat suci al-quran, kemudian cerita sejarah perjuangan Rasullullah dan sebagainya. Majlis ditutup dengan Sembahyang berjemaah bersama-sama dan kadang kala ada jamuan makan (bergantung kepada acara dan sambutannya - kadangkala ada orang yang membawa pot -luck sekadar bersedekah)

Dan tiba-tiba saya disagat kerinduan kepada semua peristiwa ini. Surau yang kecil tetapi melegaankan perasaan. Air kali bertalikan tali besar dan tong ikan saiz sederhana, yang digunakan untuk mengambil air sembahyang yang dingin. Apatah lagi setelah nenek saya sudah lembali kerahmatullah (Fatimah binti Tambi Kechik,juga ustazah saya (aishah)....

Sekarang ini,majlis begini hanya dapat saya tonton melalui siaran televisyen...salah sendiri sebab kurang bersikap rajin utnutk menghadiri secara live,maklumlah tinggal di bandaraya,kesesakan,kesibukan dan menggunakan pelbagai alasan untuk tidak hadir. Di Langkawi dulu, hanya mengambil masa 5 minit perjalanan. Dan pada hari itu kebiasaannya,nenek saya berpeluang pasang badan, dan saya juga.. (memakai baju kurung kiranya macam cantik /cute sangat)

Sambutan hari ini juga mengingatkan saya kepada arwah ibu mertua saya. Kebiasaannya jika mak datang ke sini,pada malam jumaat kami akan sama-sama mendengar 'Majlis Ilmu'... dan semua itu tinggal kenangan pada tahun ini. Atau kalau tidak pun,saya akan emmasang cd 'Jejak Rasul' dan kami akan sama2 menontonnya.

Saya tahu,mengenang mereka akan menjadikan kita sentiasa menjadikan legasi perjuangan hidup mereka hidup dalam diri kita. Menteladani kehidupan mereka akan menjadikan kita sentiasa mempunyai 'sempadan' tentang perkara yang boleh kita cerobohi dan tidak. Mereka adalah cermin diri kita! Selamat menyambut Hari Maulidur Rasul.

No comments: