Jom Berkomunikasi.


NOVEL KE 4 - SEPTEMBER 2013. SILA KLIK LINK ..CINTA CAPE TOWN

. Facebook -Nora Isma Fuad

. Facebook - Novel Nora Fuad, click ( like)

. E-mel - norafuaddj@gmail.com

Nora Fuad@ Novel Pertama.

Nora Fuad@ Novel Pertama.
Dimensi Cinta. Sila klik pada gambar. (KarnaDya)Ulasan Berita Harian dengan 5 ***** Diskaun 25%, pembelian secara on line. Kini dalam bentuk Digital.

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011
Sudah terbit Feb 2011! (KarnaDya)Sila klik gambar untuk info. Kini dalam bentuk digital.

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA
SILA KLIK PADA GAMBAR UNTUK INFO (Buku Prima-Karangkraf)

me..

me..

Nuffnang

Buku Prima

Buku Prima
Jualan Novel dari Buku Prima

My Guest Book,Kindly sign In..thanks

Followers

Ulasan B.Harian 4.12.2009 & 6.9.2010

Facebook: Nora Isma Fuad (Berkawan dialu-alukan, berkawan biarlah beribu, berkahwin,biarlah kekal satu je) Ulasan buku: Klik pada tajuk :Berita harian. Nora Fuad sengaja ledakan simpati, paksa pembaca buat pilihan. Penulisan lahirkan minda kelas pertama. INFO Dimensi Cinta Pengarang: Nora Fuad Tebal: 441 halaman Penerbit: KarnaDya Solutions Sdn Bhd Harga: RM19.00 senaskhah Bintang: ***** Ulasan By Fisha: Klik pada:Fisha,Ulasan buku Menjadi penulis? klik tajuk Tips menjadi penulis..

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura, Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura,  Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?
Info buku: Klik di gambar...Dapatkan di MPH, POPULAR, BOOK STORE / KARNADYA ON LINE (diskaun 35% = RM 12.35)

Ke Langkawi? Info

Anda boleh membaca maklumat, bertajuk "Langkawi".

Ada juga link web site, Up north... ' info Langkawi. Sila lihat di bahagian kanan blog.

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK
NOVEL KE 4: Bakal terbit September 2013. CINTA CAPE TOWN

Popular Posts

Sunday, March 20, 2011

Mentaliti manusia.

Seharian hari ni menemani suami dari Chow Kit ke Ampang, singgah ke Mid Valley dan singgah lagi ke Tropicana Mall. Jauh sekali terasa perjalanannya. Kata suami saya, 'cuti-cuti Malaysia'. Hah! Ada ke macam tu. Dia tengah menyediakan persiapan untuk bersama teman-temannya memancing dan 'camping' ke taman Negara. Well, talking about camping, saya bukan daripada jenis 'out door'.. Sekali je semasa di UKMdulu, pertama dan terakhir camping ke Port Dickson, tahun pertama UKM, tidur dalam khemah besar, entah berapa puluh orang, mahu ke tandas pun beratur panjang, mandi pun beratur, kesimpulannya, 'camping' tak enjoy! Mungkin camping suami saya tidak seteruk saya dahulu sebab mereka pergi tak seramai mana, 6-7 orang sahaja. Kata saya kepada suami kalau mahu 'ke tandas' pun 'repot-repot', adus... 'enggak mahu ya'.. susahlah kot. Tu satu perkara pasal 'mentaliti', belum rasa lagi camping, sudah rasa susah. Haiya! lagipun, kalau orang bertudung macam saya, letih kalau bercamping, satu hari dalam tudung, dalam khemah baru boleh buka! Aduii.
Actually baru saya ingat, patutnya dua kali saya dalam khemah, istilahnya 'camping'.. pertama di Air Kroh, Melaka, ketika itu mengikuti kursus Tata negara (lebih awal aripada PD tu) tetapi disebabkan khemah tidak mencukupi, kami, berlima kot dapat tinggal dalam chalet (tetapi sama je, tak ada bantal, dan tilam.. hu hu tetapi lebih selesa sebab dalam khemah kata kawan2 saya, masuk air.. aduh!) Sudah la, hampir 3 hari tak dapat mandi sebab tak ada air, hari last baru dapat mandi.. ha ha ha Jadi mind saya dah set, kalau 'camping' meaning 'masalah' disebabkan penalaman pahit saya dgn 'camping'. Maybe saya perlukan pengalaman yg manis untuk ubah 'mentaliti' saya dengan 'camping' adalah idea yg bagussss.
Di ampang, kami ke sebuah kedai yg menjual peralatan 'camping'... di sana saya berbual sekejap dengan pengurus kedai. kebetulan terdapat baju hujan yg dibeli oleh suami, made in Japan, dia bertanya pendapat saya tentang bencana alam yg beru berlaku di sana. saya katakan, bencana itu sesuatu yg bersifat natural, sebab bumi pun macam kita juga, ada masa 'tidak sihat', ada masa 'bersin', 'flu'.. It's a proses, pengubah suaikan fizikal.. like human, we 've to move sometimes. Dia bersetuju. Dia jadi pelik kenapa ada orang selalu meletakkan 'label' kononnya apa yang berlaku di sana adalah balasan Allah kepada orang di sana. saya katakan itulah mentaliti manusia.
Ketika orang lain menerima bencana, kita katakan balasan Tuhan... kalau kita yang kena, itu dugaan! Hakikatnya, semua yang berlaku adalah dugaan! Sama standardnya! Allah menduga mereka, dan juga kita,sejauh mana kita sedar akan hakikat Allah berkuasa atas segala yang berlaku di dunia ini. Mentaliti yang meletakkan persepsi bahawa mereka tidak 'baik' atau 'tidak beriman' perlu diubah! sebagai manusia, kita tidak boleh melabelkan 'diri kita' adalah lebih baik daripada orang lain! Hakikat Iman, dosa, pahala, adalah hak Allah untuk tentukan. Orang yang berulang alik ke masjid pun, belum tentu dapat masuk pahala jika ibadatnya hanya dengan niat menunjuk-nunjuk sahaja. hentikanlah melihat diri kita lebih baik daripada orang lain. hentikanlah bercerita, "Saya sembahyang tahajudd setiap hari... saya itu dan ini..." mentaliti yg mengatakan kita lebih baik drp 'dia' atau 'mereka' mesti diubah!
Di Mid valley, di sebuah kedai buku yg besar itu, saya rasa terkilan kerana ternyata mereka tidak mendaulatkan bahasa kita, B Malaysia langsung.Buku berbahasa asing (B.Inggeris) diletakkan di hadapan kedai, sementara B.Malaysia nun jauh di belakang kedai! saya katakan kepada suami, "Macam masuk kedai buku di England" Di sana memanglah, sebab bahasa Inggeris bahasa utama. Bahasa No 1 di sana! Sadis bagaimana di Malaysia sendiri, kita tidak mendaulatkan bahasa kita! Agaknya lebih ramai orang Inggeris atau lebih faham Inggeris di Mid Valley kot!Yang saya dapat lihat majoritinya orang Malaysia... ada la beberapa peratus orang luar! Agaknya di dalam kedai, kalau ditanya dengan Bahasa Malaysia, mereka akan menjawab, "Excuse me, you're saying...?" "Aduiii! kadangkala orang selalu beranggapan buku BInggeris itu baik, buku BM kurang baik. Banyak juga buku B.Inggeris yg tidak bermutu langsung! Dan banyak juga buku BM yg bagus!
Yang lagi saya kelakar jika ada yang mahu menjual insurans etc, boleh lagi bercakap B.Inggeris, padahal yg menelefon tu sah-sah orang Malaysia, dan nama saya ni, sah-sah orang melayu/ Malaysia, lainlah kalau nama saya, "Nora Roberts" ke! pelik! Dan saya belum lah mahu menukarkan nama lagi!
Dan begitulah mentaliti kita! Bahasa orang bahasa kita! Kita daulatkan! Buku penulis asing, wah bukan main kita puja! Sampaikan ulasan buku B Inggeris pun kita masukkan ke dalam surat khabar bahasa kita juga! Cukup2 lah ulasan buku English dalam surat khabar Inggeris! yang lebih pelik, surat khabar kita tu pun, penulis tu tak baca!
Saya tidak anti B.Inggeris, jika itu yg ada dalam 'mentaliti'anda! saya percaya alam semua jenis bahasa, ada ilmunya. Sayangnya saya hanya faham tulisan dalam 3 jenis tulisan sahaja, jawi, B.Malaysia dan b.Inggeris. kalau saya memahami Latin, Perancis, Cina, tamil, nescaya, saya akan baca semua jenis buku2 ini! Saya cuma minta agar Bahasa kita dilayan sebaik-baiknya! letakan 'label' penting dalam negara! mentaliti orang kita mesti diubah!

No comments: