Jom Berkomunikasi.


NOVEL KE 4 - SEPTEMBER 2013. SILA KLIK LINK ..CINTA CAPE TOWN

. Facebook -Nora Isma Fuad

. Facebook - Novel Nora Fuad, click ( like)

. E-mel - norafuaddj@gmail.com

Nora Fuad@ Novel Pertama.

Nora Fuad@ Novel Pertama.
Dimensi Cinta. Sila klik pada gambar. (KarnaDya)Ulasan Berita Harian dengan 5 ***** Diskaun 25%, pembelian secara on line. Kini dalam bentuk Digital.

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011
Sudah terbit Feb 2011! (KarnaDya)Sila klik gambar untuk info. Kini dalam bentuk digital.

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA
SILA KLIK PADA GAMBAR UNTUK INFO (Buku Prima-Karangkraf)

me..

me..

Nuffnang

Buku Prima

Buku Prima
Jualan Novel dari Buku Prima

My Guest Book,Kindly sign In..thanks

Followers

Ulasan B.Harian 4.12.2009 & 6.9.2010

Facebook: Nora Isma Fuad (Berkawan dialu-alukan, berkawan biarlah beribu, berkahwin,biarlah kekal satu je) Ulasan buku: Klik pada tajuk :Berita harian. Nora Fuad sengaja ledakan simpati, paksa pembaca buat pilihan. Penulisan lahirkan minda kelas pertama. INFO Dimensi Cinta Pengarang: Nora Fuad Tebal: 441 halaman Penerbit: KarnaDya Solutions Sdn Bhd Harga: RM19.00 senaskhah Bintang: ***** Ulasan By Fisha: Klik pada:Fisha,Ulasan buku Menjadi penulis? klik tajuk Tips menjadi penulis..

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura, Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura,  Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?
Info buku: Klik di gambar...Dapatkan di MPH, POPULAR, BOOK STORE / KARNADYA ON LINE (diskaun 35% = RM 12.35)

Ke Langkawi? Info

Anda boleh membaca maklumat, bertajuk "Langkawi".

Ada juga link web site, Up north... ' info Langkawi. Sila lihat di bahagian kanan blog.

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK
NOVEL KE 4: Bakal terbit September 2013. CINTA CAPE TOWN

Popular Posts

Friday, March 11, 2011

Merong Mahawangsa.. best


Sebagai peminat movie, saya angkat 'dua-dua ibu jari saya'. Kualiti filem, story line, watak-watak yang hidup... dengan bahasa tubuh yang hebat. Sebab perwatakan bukan digambarkan dengan dialog sahaja. Ringkasnya yang baik (pihak yang baik), kita rasa sokong sepenuhnya. Yang terinaya kita rasa impati dan simpati. Yang watak krook rasa menyampah, rasa nak tampar muka. Pada saya, ceritanya, watak dan perwatakannya berjayalah!

Kalau di sekolah saya, kalau mahu menonton, mereka akan tanyakan pendapat saya (kira macam pengkritik filem jugalah) kalau saya kata okay, bolehlah menonton.. he he..

Ini bukanlah kali pertama saya tabik spring dengan Kru dan Yusry. Sebagai rakyat Malaysia, saya bangga dengan hasil rakyat kita yang sudah maju ke hadapan. Bayangkanlah negara kita yang tidak punya peralatan canggih, tempat khas untuk perfileman seperti di Los Angeles, masih boleh menghasilkan cerita 'epik yang hebat.

Dan yang lebih penting, it's smooth and easy.. tak susah nak faham. Kadang2 pemikir filem ni, suka membuat filem yang terlalu susah nak diterima oleh masayarak, maklumlah dengan latar pendidikan yang berbeza, kadang2 orang tak faham dengan filem 'epik' atau 'sejarah'. Pada saya, Merong Mahawangsa berjaya.

Enjoy berada di movie, ada sedikit jenaka, romantik, klise, sinis... pemilihan pelakon tepat! Dan yang paling saya suka, pelakon wanitanya tak ada make up (ada la kot tapi tak ketara, nampak natural) , ini barulah natural... tepat dengan keadaan atau lokasi tempat pada masa itu... Syabas KRU.. it's genius!

Dan terbaca ada sedikit komen daripada penonton.katanya plot tak cukup kuat? Di mana tentera China semasa mereka diserang? Dan kenapa sultan Muzaffar syah di Langkasuka pulak? bukan di Melaka? Well.. pelayaran orang China ke tempat lain sebenarnya diiringi oleh perpuluh buah kapal, dalam situasi ini kapal2 dipukul gelombang... banyak yang termusnah. Lagipun, tujuan mereka ke utara Tanah Melayu adalah menguruskan urusan peminangan Puteri Raja China. Pelajaran ke China dan balik semula memakan masa yang lama.

Sultan Muzaffar syah di sini, bukanlah sultan Melaka. Langkasuka adalah kerajaan awal di utara Kedah dan merong adalah Raja pertama atau pengasasnya. Melaka pada masa itupu belum wujud lagi. Kalau tak salah saya, Langkasuka pada awal abad pertama masihi. Melaka pula hanya muncul pada abad ke 15 masihi. Jadi nama yang sama bukanlah 'orang yang sama'. Jadi ayuhlah, buka minda anda sedikit, bacalah cerita epik dan sejarah dulu sebelum mencelah kepada filem berunsur 'epik' ini!

Pun begitu, epik cerita ini agak berbeza kerana mengikut epik asalnya, kapal mereka dilanda gelombang dan anak raja Rom dilarikan garuda, kalau tak salah saya. Tetapi cerita epik, kita sudah boleh menjangkakan jalan ceritanya boleh jadi hanya 'auta' atau ada kebenarannya juga! Entahlah!

No comments: