Jom Berkomunikasi.


NOVEL KE 4 - SEPTEMBER 2013. SILA KLIK LINK ..CINTA CAPE TOWN

. Facebook -Nora Isma Fuad

. Facebook - Novel Nora Fuad, click ( like)

. E-mel - norafuaddj@gmail.com

Nora Fuad@ Novel Pertama.

Nora Fuad@ Novel Pertama.
Dimensi Cinta. Sila klik pada gambar. (KarnaDya)Ulasan Berita Harian dengan 5 ***** Diskaun 25%, pembelian secara on line. Kini dalam bentuk Digital.

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011
Sudah terbit Feb 2011! (KarnaDya)Sila klik gambar untuk info. Kini dalam bentuk digital.

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA
SILA KLIK PADA GAMBAR UNTUK INFO (Buku Prima-Karangkraf)

me..

me..

Nuffnang

Buku Prima

Buku Prima
Jualan Novel dari Buku Prima

My Guest Book,Kindly sign In..thanks

Followers

Ulasan B.Harian 4.12.2009 & 6.9.2010

Facebook: Nora Isma Fuad (Berkawan dialu-alukan, berkawan biarlah beribu, berkahwin,biarlah kekal satu je) Ulasan buku: Klik pada tajuk :Berita harian. Nora Fuad sengaja ledakan simpati, paksa pembaca buat pilihan. Penulisan lahirkan minda kelas pertama. INFO Dimensi Cinta Pengarang: Nora Fuad Tebal: 441 halaman Penerbit: KarnaDya Solutions Sdn Bhd Harga: RM19.00 senaskhah Bintang: ***** Ulasan By Fisha: Klik pada:Fisha,Ulasan buku Menjadi penulis? klik tajuk Tips menjadi penulis..

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura, Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura,  Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?
Info buku: Klik di gambar...Dapatkan di MPH, POPULAR, BOOK STORE / KARNADYA ON LINE (diskaun 35% = RM 12.35)

Ke Langkawi? Info

Anda boleh membaca maklumat, bertajuk "Langkawi".

Ada juga link web site, Up north... ' info Langkawi. Sila lihat di bahagian kanan blog.

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK
NOVEL KE 4: Bakal terbit September 2013. CINTA CAPE TOWN

Popular Posts

Wednesday, December 30, 2009

Tahun baru tanpa mak

Saya masih terkenangkan mak,kebaikannya dan semua memori yang manis bersamanya. Pagi tadi ke mesyuarat di sekolah,baru ada kesempatan menyampaikan berita sedih kepada kawan-kawan saya. Ramai yang terkejut,ramai juga kawan saya yang berkesempatan bertemu mak saya sebelum ini. Dan ramai yang bertanya,kenapa saya tidak memberitahu mereka sebelum ini. Saya katakan,kematian ni sesuatu yang mengejutkan. Telefon saya keduanya sudah lama baterinya mati,tidak saya pedulikan. Memang semasa di hospital lagi,saya jarang memeriksa telefon saya,apatah lagi setelah berlaku 'hijrahnya' mak saya ke alam baqa,saya sudah tidak dapat mengingati apa benda lain. Hati dan jiwa terasa kosong. Saya terkenangkan arwah sangat2,selalunya selepas hari raya,mak akan datang ke rumah ini beberapa bulan... tapi kali ini dia tidak mahu ke sini atas beberapa alasan, mahu kemas rumah dll. Rupanya inilah cara mak mahu memberitahu ini kali terakhir kami bersamanya.
Saya masih ingat kata suami saya,rendang mak 'something happen',tidak pernah terjadi santan yang mahu dibuat rendang menjadi masam.... sudah berpuluhan tahun mak memasak rendang,belum lagilah santan itu masam.
Mesyuarat saya hanya tamat jam 2 petang,saya bergegas ke rumah kerana mak ngah dan mama saya ada di rumah. Segera mengerjakan zohor dan membawa mereka ke one u. Semasa mereka masih bersama kitalah,kita sepatutnya membuatkan mereka bahagia... dan ingatlah setiap perbuatan baik kita mendapat ganjaran Allah. Itu yang selalu mak beritahu dan ingatkan saya...
Saya menjadi pelik dengan sesetengah sikap menantu perempuan,kononnya sayang sangat akan mertua,tetapi kerap membuli mertua... sengaja duduk-duduk di hadapan tv sementara mak mertua memasak di dapur.. kemudiannya datang makan sahaja... lepas tu membiarkan pulak ibu mertua membasuh pinggan yang digunakan. Dan yang lebih memelikkan sikap anak lelaki yang membiarkan sahaja isteri membuli ibu mertua,tanpa pun menyedari keduanya menempah saham ke neraka... kalau terdetik di hati ibu yang dia keletihan kerana perbuatan anak menantu,kita yang berdosa. Malah ada yang sengaja meminta mak mertua menjaga anak-anak,membasuh baju,mencuci rumah,memasak persis orang gaji. Kita yang sepatutnya membasuh bajunya,memasak hidangan untuknya,membersihkan bilik untuknya,dan menyediakan segala keperluannya. Itulah tandanya kita mentaatinya dan memuliakannya.. yang peliknya pula,orang sebeginilah pula yang nantinya melolong,menangis berirama di perkuburan ibu... masa itu hakikatnya sudah terlewat... Sekiranya ibu tadi memaafkan perbuatan kita,tidak mengapalah,tapi kalau ibu tidak memaafkan kita,nampaknya kita memang sengaja menempah tiket ke neraka. Nauzubillah himinzalik.
Mama dan mak ngah saya sering mengingatkan saya yan saya kena bersabar dengan kerenah mertua kerana dia adalah ibu saya juga. Dan saya sangat bernasib baik yang mertua saya sangat baik orangnya. Tidak susah untuk menyanyanginya. Saya pernah ingatkan suami,yang dia tidak boleh menampar saya tanpa sebab lain tetapi jika saya menderhaka kepada mak saya,tampar sajalah saya supaya saya insaf akan kesalahan saya. Biarlah saya kesakitan di dunia daripada tersiksa di alam barzah atau di neraka.
Saya menjadi sedia apabila suami mengatakan,"nampaknya masakan mak kali turut di bawanya pergi". Walaupun saya ada menyalin resepi mak,tapi saya tahu 'airtangannya' tak akan sama dengan masakan saya. Saya bertanya pada suami,"Abang tak sedih ke melihat mak pergi?" Sebab saya tengok suami relax je. Kata suami,"Mulanya sedih juga,tapi melihat wajah senyum mak,abang tak jadi sedih." Dan suami katakan balik kepada saya,"kenapa mesti meleleh airmata melihat mak pergi,kita mesti redha."
Saya katakan,"Saya bukannya tak meredhai mak pergi,saya cuma sedih wajah yang saya tatap itu takkan saya tatap lagi,tangan yang saya sentuh itu tak dapat disentuh lagi,saya tidak akan mendapat lagi kasih sayang mak,nasihat dia tentang agama serta pandangan dia tentang kehidupan..." Mak mungkin tiada PHD dalam pendidikannya,tapi dia kaya ilmu kerana kerajinannya membaca... Saya percaya,mak berada dalam kesejahteraan dalam perlindungan dan RahmatNya. Amin.

No comments: