Jom Berkomunikasi.


NOVEL KE 4 - SEPTEMBER 2013. SILA KLIK LINK ..CINTA CAPE TOWN

. Facebook -Nora Isma Fuad

. Facebook - Novel Nora Fuad, click ( like)

. E-mel - norafuaddj@gmail.com

Nora Fuad@ Novel Pertama.

Nora Fuad@ Novel Pertama.
Dimensi Cinta. Sila klik pada gambar. (KarnaDya)Ulasan Berita Harian dengan 5 ***** Diskaun 25%, pembelian secara on line. Kini dalam bentuk Digital.

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011
Sudah terbit Feb 2011! (KarnaDya)Sila klik gambar untuk info. Kini dalam bentuk digital.

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA
SILA KLIK PADA GAMBAR UNTUK INFO (Buku Prima-Karangkraf)

me..

me..

Nuffnang

Buku Prima

Buku Prima
Jualan Novel dari Buku Prima

My Guest Book,Kindly sign In..thanks

Followers

Ulasan B.Harian 4.12.2009 & 6.9.2010

Facebook: Nora Isma Fuad (Berkawan dialu-alukan, berkawan biarlah beribu, berkahwin,biarlah kekal satu je) Ulasan buku: Klik pada tajuk :Berita harian. Nora Fuad sengaja ledakan simpati, paksa pembaca buat pilihan. Penulisan lahirkan minda kelas pertama. INFO Dimensi Cinta Pengarang: Nora Fuad Tebal: 441 halaman Penerbit: KarnaDya Solutions Sdn Bhd Harga: RM19.00 senaskhah Bintang: ***** Ulasan By Fisha: Klik pada:Fisha,Ulasan buku Menjadi penulis? klik tajuk Tips menjadi penulis..

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura, Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura,  Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?
Info buku: Klik di gambar...Dapatkan di MPH, POPULAR, BOOK STORE / KARNADYA ON LINE (diskaun 35% = RM 12.35)

Ke Langkawi? Info

Anda boleh membaca maklumat, bertajuk "Langkawi".

Ada juga link web site, Up north... ' info Langkawi. Sila lihat di bahagian kanan blog.

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK
NOVEL KE 4: Bakal terbit September 2013. CINTA CAPE TOWN

Popular Posts

Monday, March 15, 2010

Law of Attraction (LOA)


Berkereta besar dan hebat tidak menjadikan anda orang yang sombong. Itu hanya persepsi biasa orang lain.



Pertama kali saya mendengar tentang Law of Attractions (LOA) beberapa tahun lepas. Ketika itu, rencana dan talk show disiarkan dalam Oprah Show bertajuk "The Secret". Mengikut LOW ini, jika kita berfikiran positif selalu, banyak perkara baik akan datang dalam hidup kita.. Positif minds, bersikap baik etc. Saya yakin dengan hal ini, sebab sudah pun disebutkan dalam al-Quran dengan jelas...

." Di dalam al-Quran,Surah an-Nur; ayat 26; Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud:

"Perempuan-perempuan jahat untuk laki-laki jahat,laki-laki Jahat untuk perempuan-perempuan jahat pula,perempuan-perempuan baik untuk laki-laki baik,laki-laki baik untuk perempuan-perempuan baik pula. Mereka itu (orang-orang baik) terlepas dan tuduhan yang mereka katakan,untuk mereka ampunan dan rezeki yang mulia."

Cuma bagi orang-orang biasa seperti kebanyakkan kita, kita gagal memahami maksud ayat al_Quran. Keperluan belajar mentafsir ayat suci satu keperluan. Kita perlu melihat segala yang tersirat di sebalik yang tersirat. Saya teringat akan arwah mak mertua saya, arwah sering mengulang membaca Tafsir Al-Quran yang ditulis Pak Hamka, dalam memahami segala yang dijelaskan oleh Allah kepada umat manusia.

Dalam hal ini, ada juga teman saya bertanya, kalau sekiranya lelaki itu dahulunya 'nakal bangat' tapi dia sudah insaf, kata saya, "itu kategori baik lah tu asalkan dia betul2 insaf.. sedangkan Nabi Muhammad s.a.w pun mengampuni umatNya.

Saya teringat akan satu kisah lama, masa itu saya cuba diperkenalkan oleh seseorang kepada lelaki X, katanya lelaki ini biasanya minum arak. Tapi dia percaya lelaki ini akan berubah setelah berkahwin dengan saya. Saya katakan,"tidak."Saya tidak percaya semua itu. Saya rasa saya berhak mendapat suami yang baik (alhamdulillah, saya berkahwin dengan lelaki yang baik)

Dalam memahami LOA ini, saya jelaskan satu peristiwa sebagai contoh. Saya terbangun lambat untuk ke tempat kerja. Kalau dulunya, saya telambat, saya akan melompat daripada katil dan menjerit."Alamak.." dan "matilah lambat ni.." dan semuanya menjadi 'kelam kabut' sebab, awal2 lagi saya sudah 'set lkan' my mind dengan perkataan negatif "matilah".."lambat" like cursing myself. Jadi saya akan terus lambat, pergi ke tempat kerja, ditangkap kerana lambat (padahak saya rasa saya patut dapat kredit kerana walaupun bangun lambat, saya masih beriya ke tempat kerja) dan macam2 - seribu masalah lagi.

Sekarang ini, ada 2 kali saya terlambat bangun kerana lambat tidur malam. Saya bangun, tengok jam dan telling myself.. "it's okay, I won't be late.." siapkan diri , do teknik alpha,berdoa agar saya tidak lambat .. dan ke tempat kerja.Alhamdulillah, it's work. Pertama, sebab saya setkan mind saya yang saya okay (not cursing myself)dan yang lain, pertolongan DariNYA.

Sebab itulah peribahasa lama menyebut,"buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali." Sekali kita berbuat jahat/perkara negatif, kita akan mengundang lebih banyak kejahatan dan kemungkaran hidup. Atas perkara yang samalah, orang yang berbuat kejahatan akan melakukan perkara yang sama berulang kali. Contohnya, sekali mencuri akan terus mencuri..(kecuali mencuri hati orang.. he he)

Jadi, marilah kita berfikiran positif. Kalau berada dalam persekitaran yang negatif, tinggalkan tempat itu, atau tutup minda dengan perkara macam tu. Kadang-kadang saya sendiri pun tidak memahami juga, ada orang memang suka 'fokus' kepada keburukan orang lain. Contohnya dia akan nampak muka kita yang masam lah, itulah,inilah. Saya secara peribadi memang tidak suka 'diserang' secara peribadi kerana saya tidak melakukan perkara demikian kepada orang lain. Kalau perlu ditegur, nampak junior semacam je, pergilah tanya dia, nicely.. mungkin dia sakit perut ke?
Kalau nampak muka saya muncung.. he he.. kadang tu tak perasan pun, ingat tak ada orang, tak kan nak senyum sorang2.. sebab tu kalau orang berfikiran positif, saya pasti, dia takkan nampak saya muncung.. he he.. (just anggap saja, saya berlakon drama..)

Saya sendiri. Well. Saya tak pernah nampak kalau orang 'masam muka',kalau terpandang pun buat tak tahu sajalah, buat apa nak difikirkan... mungkin dia tak nampak saya di depan dia kot. Berilah dia prasangka/persepsi baik.. hati anda akan merasa lega.

Seandainya tiada perkara baik untuk dicakapkan, tutup sajalah 'mulut'. Dalam ertikata lain, "kalau tak pandai berkata perkara baik, diam sajalah. "

Jadi, apa kata, kita berfikiran positif (bermula kepada diri sendiri)then kepada orang di sekeliling kita. Saya percaya banyak lagi "positif wave" yang akan tiba.

2 comments:

azie said...

salam

terima kasih atas perkongsian. insyaAllah lepas ni saya mahu jadi lebih positif. sebarkan +ve wave sentiasa.

Nora Isma Fuad said...

yes itulah yang kita semua fikirkan. Cari buku Stephen W.K.Tan. Buku MOtivasi. Yang sis ada ni buku terjemahan. Explain tentang LOA etc.