Jom Berkomunikasi.


NOVEL KE 4 - SEPTEMBER 2013. SILA KLIK LINK ..CINTA CAPE TOWN

. Facebook -Nora Isma Fuad

. Facebook - Novel Nora Fuad, click ( like)

. E-mel - norafuaddj@gmail.com

Nora Fuad@ Novel Pertama.

Nora Fuad@ Novel Pertama.
Dimensi Cinta. Sila klik pada gambar. (KarnaDya)Ulasan Berita Harian dengan 5 ***** Diskaun 25%, pembelian secara on line. Kini dalam bentuk Digital.

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011
Sudah terbit Feb 2011! (KarnaDya)Sila klik gambar untuk info. Kini dalam bentuk digital.

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA
SILA KLIK PADA GAMBAR UNTUK INFO (Buku Prima-Karangkraf)

me..

me..

Nuffnang

Buku Prima

Buku Prima
Jualan Novel dari Buku Prima

My Guest Book,Kindly sign In..thanks

Followers

Ulasan B.Harian 4.12.2009 & 6.9.2010

Facebook: Nora Isma Fuad (Berkawan dialu-alukan, berkawan biarlah beribu, berkahwin,biarlah kekal satu je) Ulasan buku: Klik pada tajuk :Berita harian. Nora Fuad sengaja ledakan simpati, paksa pembaca buat pilihan. Penulisan lahirkan minda kelas pertama. INFO Dimensi Cinta Pengarang: Nora Fuad Tebal: 441 halaman Penerbit: KarnaDya Solutions Sdn Bhd Harga: RM19.00 senaskhah Bintang: ***** Ulasan By Fisha: Klik pada:Fisha,Ulasan buku Menjadi penulis? klik tajuk Tips menjadi penulis..

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura, Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura,  Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?
Info buku: Klik di gambar...Dapatkan di MPH, POPULAR, BOOK STORE / KARNADYA ON LINE (diskaun 35% = RM 12.35)

Ke Langkawi? Info

Anda boleh membaca maklumat, bertajuk "Langkawi".

Ada juga link web site, Up north... ' info Langkawi. Sila lihat di bahagian kanan blog.

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK
NOVEL KE 4: Bakal terbit September 2013. CINTA CAPE TOWN

Popular Posts

Thursday, March 18, 2010

Law of attraction (LOA II)



Apabila belajar tentang LOA saya dikukuhkan dengan pemahaman, ve + wave (gelombang positif) dan ve - (gelombang negatif).Hal ini menjawab banyak persoalan saya sebelum ini.
Kita perhatikan, ada kadangkala, kita jadi mesra dengan orang yang baru kita jumpa, atau orang sudah lama pun, tak boleh 'ngammm' kenapa? Hal ini sebenarnya ada kaitannya dengan wave yang kita bawa.

Hal ini juga menjawab mengapa, boleh wujud satu kumpulan perombak. jawapannya kerana keinginan negatif mereka, Ve- wave mereka yang mendorong mereka bertemu geng /mereka yang mempunyai paten/corak pemikiran yang 'jahat' bersama.

Atas sebab inilah, kita wajib mencari teman2 yang ,mendorong kita ke arah kebajikan.. kalau ada kawan yang mengajak kita ke arah kejahatan, tinggalkan saja.

Di keliling kita (kita tak nampak) sebenarnya ada wave, yang dipanggil aura.Sepatutnya wave ini positif dan berwarna pelangi (kalau balance)Boleh diintai/nampak melalui kamera (tahh saya dah lupa namanya - biasanya ada di kedai yang menjual batu galian/ jade etc) Aura/gelombang ini menjadi tarikan kita kepada orang lain. Sepatutnya manusia semuanya mempunyai aura yang baik/sihat/+ sahaja. Sifat atau perwatakan yang negatif seperti kesombongan, riak, bongkak (egois- ananiah)bencikan orang lain menjadikan lingkaran aura kita akan bocor, dan sekaligus menarik a bad LOA.(ve - LOA)

Dalam Islam, disebutkan, kita mesti menjauhi sifat bongkak dan sebaiknya, disebabkan hal seperti ini.
Kata ananiah berasal dari bahasa Arab ana yang berarti saya atau aku, kemudian mendapat tambahan kata iyah. Ananiah berarti ’keakuan’. Sifat ananiah biasa disebut egois, yaitu sikaphidup yang terlalu mementingkan diri sendiri bahkan jika perlu dengan mengorbankankepentingan orang lain.egois merupakan sifat tercela yang dibenci oleh Allah swt. dan manusiakarena cenderung berbuat sesuatu yang dapat merusak tatanan pergaulan kehidupanbermasyarakat. Orang yang egois biasanya membangga-banggakan diri sendiri, mengganggaporang lain hina dan rendah. Padahal Allah swt. dengan tegas tidak menyukai orang-orang yangsombong dan membanggakan diri.Firman Allah swt maksudnya : “Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong lagi membanggakandiri.” (QS. An Nisa : 36 )Contoh Ananiah; suka membanggakan diri sendiri, merasa diri paling benar, menganggap orang lain salah.


Mengikut iman al-Ghazali, terdapat sifat Mazmumah yang perlu kita jahui.
(Petikan blog Ustazah Azimah)
Imam Ghazali antara sifat2 Mazmumah ialah seperti berikut:

1. Gemar Makan dan Minum:

Hadis Nabi saw maksudnya ” Yang terlebih Afdhal(utama) pada Allah swt ialah orang yg banyak berlapar dan banyak tafakur (berfikir sambil meneliti) Dan yang terlebih benci kepada Allah ialah orang yang banyak makan, banyak tidur dan banyak minum”.

2. Banyak berkata-kata(yg sia-sia):

telah menjadi lumrah manusia suka berkata2, berbual2 dan bersembang2 tetapi biarlah perkataan kita itu tidak sia2.

Firman Allah swt yang bermaksud:

“Tidak ada kebaikan pada kebanyakan bisikan2 mereka, melainkan bisikan2 daripada yang menyuruh (manusia) bersedekah, atau berbuat makruf, atau mendamaikan manusia”- Surah AnNisa :114

3. Marah:

Sifat marah berpunca dari kurang kesabaran dalam menghadapi sebarang keadaan. Orang yang demikianselalunya didorong oleh pengaruh Syaitan yang ingin merosakkan iman dan dirinya.

4. Hasad dengki, dan iri hati:

Sifat di atas lahir daripada rasa kurang senang dengan nikmat yang dikecapi orang lain lalu mengharapkan nikmat itu terhapus daripadanya.

Hadis Nabi saw yang bermaksud: ” Hasad itu memakan (memusnahkan) kebaikan , sebagaimana api memakan (membakar) kayu.”

5. Kasih kepada harta:

Tiada salah memiliki harta dan kemewahan hidup. Tetapi kemewahan yang membawa kepada sifat bakhil , tamak haloba dan juga membazir dibenci oleh Islam.

6. Takbur:

Banyak sebab yang boleh menyebabkan seseorang itu takbur atau sombong diri seperti nasab keturunan, kuasa pemerintahan, kekayaan, kelebihan ilmu, banyak pengikut dan banyak ibadat.

7. Riyak ;

Riyak pula ditakrifkan sebagai sifat untuk menarik pandangan orang dengan menampakkan pelbagai amalan yang baik dilakukan semata-mata menginginkan pujian, pangkat atau kedudukan.

8. Ujub;

Sifat ujub pula ialah berkait rapat dengan takbur dan riyak. Ujud beerti berasa hairan dengan keistimewaan dan kelebihan diri sendiri. Ini juga berkait rapat dengan kelebihan dari segi kecantikan , kepandaian, kekayaan dan lain-lain.

9. Kasih akan Dunia:

Hati yang sentiasa berpaut kepada kehidupandan kesenangan dunia akan menyebabkan seseorang itu takutkan mati. Hakikat sebenar kehidupan dunia ini telah digambarkan oleh Allah SWT dalam firmaNya:

Maksudnya: Ketahuilah sesungguhnya kehidupan dunia adalah permainan, senda gurau, perhiasan, bermegah-megah antara kamu dan berlumba-lumba dalam mengumpul harta kekayaan dan anak pinak.

*************************

Kelazimannya, orang yang mempunyai Ve - seperti di atas ini memandang rendah kepada orang lain. "Sombong" adalah perasaan prajudis yang mengasingkan kita dengan orang lain. Saya bersyukur daripada kecil lagi, kami diasuh agar tidak sombong oleh ibubapa (mama dan bapa saya) Kita hanyalah seorang hamba Allah di bumi ini. Sifat takbur, sombong tidak menjadikan kita istimewa, malah akan dikutuk oleh semua benda yang hidup di bumi ini.
Situasi ini menjawab persoalan saya, kenapa kadang2 saya tidak suka orang sebeginbi dan sebegitu, jawapannya kerana wave yang dibawa orang itu berbeza dengan kita. Kebiasaannya orang yang suka 'menyombong' atau 'dia saja yang betul' tidak akan mengajak kita 'rasa togetherness' bersama secara sedar atau tidak.

Saya kurang faham dengan istilah sombong ini. Kenapa perlu bersikap sombong???Mungkin di atas dunia ini, kita rasa kita tidak memerlukan bantuan orang lain, ada wang dan harta menimbun, ada masaya suatu hari kita masih memerlukan orang lain. Tiba-tiba jatuh sakit, harta dan wang tidak akan dapat membantu kita.

Atau, kita akan pergi jauh sedikit daripada situasi ini, di saat kematian kita. Kita masih perlukan orang lain untuk memandikan kita, mengkafankan kita dan menguburkan kita ke liang lahad. Suami/isteri sendirian tidak akan dapat melaksanakan hal ini dengan sempurna.Nauzubillah himinzalik!

No comments: