Tiada hari yang lebih teruk daripada melihat sekumpulan murid yang tidak serius dengan pembelajaran dan pengajaran (p & P)Apabila saya cuna menerangkan tentang topik sejarah, sibuk bersembang... (still boleh control tetapi saya tahu mereka tidak memberi perhatian) Walaupun bukan semua, tetapi dua tiga orangpun kepada saya cukup menggangu. Sejarah ni bukanlah susah sangat, fahamkan subjek, dan semuanya menjadi mudah kerana jawapan sejarah/ fakta bukannya berkaitan tarikh, hanya sebab/faktor, kesan dan kadangkala jawapan yang hanya berasaskan logik akal sahaja. Semuanya berasaskan logik akal dan kuncinya adalah "faham". Bagaimana boleh memahami sesuatu perjalanan sejarah atau cerita jika tidak memberi perhatian atau mendengar!
Hari ini saya sudah 'menegur' semua murid2 saya. Mereka tidak serius dalam P & P, pada saya emnjemukan. Apa gunanya berguru jika 'guru' tiadk didengar! Saya beritahu murid, "jika tidak berminat dengan P & P, baik awak duduk di rumah, belajar sendiri, atau awak akan dengar di tempat tuisyen (padahal the truth is, di tempat tuisyen pun sama, kelas yg besar dan mereka tidak menumpukan perhatian pun... murid yang berjaya mendengar dengan baik dalam kelas, tidak memerlukan tuisyenpun) awak tak perlu berada di kelas dan mengganggu P&P orang lain" "bagaimana cikgu yg tak ada exam spm tahun ni boleh lebih serius belajar drp awak sendiri?" Sebagai guru, kita lebih berssedia, say masters dalam mengetahui tajuk2 yg sudah dan belum keluar dalam spm supaya mudah 'fokus' dalm tajuk2 yg belum 'dikeluarkan' spm supaya destinasi p& P jelas dan berfokus! dan mereka hanya 'goyang kaki', 'berangan' dan 'main-main' serta tidak melengkapkan kerja rumah/sekolah seolah-olah 'bijaksana sangat'.
Seandainya satu kelas macam tu, okay juga, hampir semua kelas begini, pasti ada murid yang hanya 'main-main'... itu belum lagi kelas yg muridnya 'lambat membaca', so dia akan lekas boring, sama ada tidur (walaupun dipanggil berkali-kali) atau apabila bangun mengganggu kelas dengan mengheret kerusi sana-sini, berjalan serata kelas, memakai buku ayam dan berjalan sana-sini! Murid yang ternyata tidak minat langsung untuk belajar dan 'lulus peperiksaan'. Sekadar bersekolah bagi memenuhi 'kuota' ibubapa yg mahu mereka ke sekolah! Datang dengan 'dada yang kosong' dan pulang dengan 'perut yang berisi' sebab makan tengah hari di kantin! Memenuhi dada guru yang sendat dengan ideas 'pening' dengan gelagat mereka yang kadangkala tidak masuk akal langsung! Terus terang, Saya bosan sungguh!Berusia 15-17 tahun, tetapi gelagatnya bagai budak2 'hiper aktif' yg berusia 4-5 tahun!
Mulanya apabila saya masuk kelas, kelas kelihatan sunyi, saya ingatkan murid ini, tidak adatang (sebab selalunya dia membuat kacau) lalu saya tanya, " jkllmm tak datang ke?" rupanya dia berada di belakang kelas dengan kawannya, tidak membuat bising dan berjalan. Lantas dia kata, "cikgu gila ke, saya ada pun tak nampak?" Memikirkan mungkin dia tidak 'cukup akal' dan tidak bermaksud berkata sedemikian, saya diamkan diri sebab berlawan cakap dengan murid sedemikian, membuatkan kita pun seolah 'hilang akal' juga.
Pengalaman hanya berguna untuk menyelesaikan masalah dengan teknik mengajar bagi mereka yg dahagakan ilmu! tetapi yang bukan untuk menjadi 'nanny' tidak berbayar kepada murid-murid seperti ini! Saya sedang memikir-mikir menamatkan kerjaya saya ini lebih awal, sudah jemu dengan murid-murid yang begini!!!! Benar2 B.O.S.A.N!!!!!!
Hari ini saya sudah 'menegur' semua murid2 saya. Mereka tidak serius dalam P & P, pada saya emnjemukan. Apa gunanya berguru jika 'guru' tiadk didengar! Saya beritahu murid, "jika tidak berminat dengan P & P, baik awak duduk di rumah, belajar sendiri, atau awak akan dengar di tempat tuisyen (padahal the truth is, di tempat tuisyen pun sama, kelas yg besar dan mereka tidak menumpukan perhatian pun... murid yang berjaya mendengar dengan baik dalam kelas, tidak memerlukan tuisyenpun) awak tak perlu berada di kelas dan mengganggu P&P orang lain" "bagaimana cikgu yg tak ada exam spm tahun ni boleh lebih serius belajar drp awak sendiri?" Sebagai guru, kita lebih berssedia, say masters dalam mengetahui tajuk2 yg sudah dan belum keluar dalam spm supaya mudah 'fokus' dalm tajuk2 yg belum 'dikeluarkan' spm supaya destinasi p& P jelas dan berfokus! dan mereka hanya 'goyang kaki', 'berangan' dan 'main-main' serta tidak melengkapkan kerja rumah/sekolah seolah-olah 'bijaksana sangat'.
Seandainya satu kelas macam tu, okay juga, hampir semua kelas begini, pasti ada murid yang hanya 'main-main'... itu belum lagi kelas yg muridnya 'lambat membaca', so dia akan lekas boring, sama ada tidur (walaupun dipanggil berkali-kali) atau apabila bangun mengganggu kelas dengan mengheret kerusi sana-sini, berjalan serata kelas, memakai buku ayam dan berjalan sana-sini! Murid yang ternyata tidak minat langsung untuk belajar dan 'lulus peperiksaan'. Sekadar bersekolah bagi memenuhi 'kuota' ibubapa yg mahu mereka ke sekolah! Datang dengan 'dada yang kosong' dan pulang dengan 'perut yang berisi' sebab makan tengah hari di kantin! Memenuhi dada guru yang sendat dengan ideas 'pening' dengan gelagat mereka yang kadangkala tidak masuk akal langsung! Terus terang, Saya bosan sungguh!Berusia 15-17 tahun, tetapi gelagatnya bagai budak2 'hiper aktif' yg berusia 4-5 tahun!
Mulanya apabila saya masuk kelas, kelas kelihatan sunyi, saya ingatkan murid ini, tidak adatang (sebab selalunya dia membuat kacau) lalu saya tanya, " jkllmm tak datang ke?" rupanya dia berada di belakang kelas dengan kawannya, tidak membuat bising dan berjalan. Lantas dia kata, "cikgu gila ke, saya ada pun tak nampak?" Memikirkan mungkin dia tidak 'cukup akal' dan tidak bermaksud berkata sedemikian, saya diamkan diri sebab berlawan cakap dengan murid sedemikian, membuatkan kita pun seolah 'hilang akal' juga.
Pengalaman hanya berguna untuk menyelesaikan masalah dengan teknik mengajar bagi mereka yg dahagakan ilmu! tetapi yang bukan untuk menjadi 'nanny' tidak berbayar kepada murid-murid seperti ini! Saya sedang memikir-mikir menamatkan kerjaya saya ini lebih awal, sudah jemu dengan murid-murid yang begini!!!! Benar2 B.O.S.A.N!!!!!!
No comments:
Post a Comment