Tahun ini seperti tahun-tahun yang lepas, atau barangkali lima-enam tahun yang lepas, dihujani dengan komentar orang awam, yang belum lagi mewarnai dunia penulisan. Kata-kata orang lama, seperti komen Tajuk yang barangkali memanaskan punggung penulis seperti saya, walaupun contoh yang disebut tiada kaitannya dengan penulisan bukan saya. Barangkali penulis belum lagi membaca novel saya, atau barangkali, karya saya belum cukup glamor untuk diulas oleh penulis tersebut. Barangkali! Perhaps! Perhaps! Penulisan yang bertarikh 27 januari 2013 sudah lama berakhir. Barangkali, ramai yang sudah lupa isunya.
Saya sengaja mengambil jalan selamat dengan membiarkan isu ini sejuk dahulu sebelum menulis mengenainya. Barangkali memanaskannya semula, satu keseronokan! Barangkali! Saya agak teruja menulis mengenainya! Mengapa? Jika soalannya mengapa, biarlah saya katakan sesuatu. Kata-kata orang 'kecil' seperti saya, tentunya tidak 'memberi bekas' kepada akhbar harian ini, mahupun kepada pembaca novel yang karyanya sudah meletup-letup! Jadi, janganlah pedulikan perspektif saya! Sebagai negara demokrasi, saya hanya memberi pandangan 'kecil' di dunia yang serba besar ini!
Penulis beberapa novel daripada penerbitan Karangkraf 'diserang' dengan penilaian yang mengklasifikasikan sebagai 'karya picisan'. Sebagai penulis yang bernaung di bawah penerbitan yang sama, mungkin, dengan harapan yang besar, jika novel saya didaramakan suatu hari nanti, berharap juga, karya saya tidak dikategorikan sebagai kumpulan picisan. Bagi saya, penulisan rencana yang mengulas isu tersebut bukanlah satu penulisan yang bersifat baik, atau sempurna. Rencana yang baik seharusnya bermula dengan memberi definisi, atau pengutarakan dengan konsep yang amat jelas. Penulis daripada sebuah akhbar harian ini, tidak langsung memberi gambaran yang sempurna dengan apakah yang beliau (atau saya lebih suka menggunakan istilah dia) atau lebih sesuai dengan dia maksudkan dengan picisan? Picisan yang digembar-gemburkan tersebut dikatakan tidak memberi atau menggambarkan nilai yang tinggi, tidak memberi makna dari segi sosial dan hanya bersifat 'cinta kosong' atau 'omongan' belaka? Nilai yang tinggi, tidak disebut adakah hanya bernilai hanya komersial? Tidak menggambarkan intelektual? Tidak ada latar novel/drama yang membuka ruang minda pembaca atau penonton.
Dengan mengambil beberapa contoh drama yang diterbitkan, penulis mensifatkan drama terbitan tersebut hanya menyajikan sifat 'cinta semata-mata'. Penulis ini alpa kerana dalam drama-drama ini selain daripada cerita cinta, cerita ini mengisahkan perihal penceritaan manusia! Cinta yang diselitkan dalam sebahagian perasaan dan penceritaan adalah bersifat elemen secara tidak langsung dalam kehidupan manusia. Tanpa cinta, kehidupan manusia bersifat omongan dan 'sifar'. Pada hemat saya, orang yang tidak merasai 'cinta' akan gagal mencari 'elemen bahagia' dan akan kekal terperangkap dalam kehidupan yang sifar.
Elemen yang diketengahkan antaranya, adalah elemen intelektual. Tanpa kekuatan intelektual, tentulah drama/ novel ini tidak menjurus kepada kehidupan pelajar sebagai penuntut universiti di luar negara, atau kolej. Adakah elemen ini sehanya diabaikan oleh penulis rencana, dan hanya menilai 'cinta' sebagai fokus dan menganggapnya sebagai 'karya picisan' semata-mata. Adakah penulis menilai picisan dengan hanya menonton drama semata-mata? Atau sekadar melihat karya ini di muka depannya sahaja? Saya masih mengingati betapa seronoknya saya membaca novel 'Adam dan Hawa' dan saya tidak sanggup meletakkan novel ini setelah membacanya. Saya begitu teruja membaca mengenai ilmu penerbangan yang digambarkan dengan terperinci. Tidak tahu di mana silapnya, penerbit drama mengenepikan elemen yang menarik ini, barangkali bimbang perlu mengeluarkan belanja yang tinggi untuk memasukkan elemen seperti ini. Maklumlah, di Malaysia, kita tidak mempunyai studio penerbangan untuk disewa. Menyewa institusi penerbangan yang secara realitinya wujud, barangkali merugikan penerbit!
Bukan mudah menunjukkan sifat 'sabar' yang dipertahankan oleh watak dalam drama tersebut. Sabar dalam mengharungi cabaran. Dan terdapat juga kesabaran dalam memburu 'impian'. Perspektif drama dan novel ternyata amat berbeza. Penerbit drama melihat naskah novel menurut perspektif drama, juga terpaka mengikut perkembangan 'arus perdana', melihat kemahuan penonton, keperluan nilai komersial drama dan sebagainya. Jadi nilai intelektual yang tinggi dalam novel agak tersembunyi apabila dialihkan kepada penerbitan drama. Sikap kesungguhan, dinamik, kesabaran, ketabahan contohnya yang digambarkan secara halus dan terperinci dalam novel, bampaknya seperti 'retorik' kerana sukar digambarkan dengan teliti dalam drama. Semua ciri-ciri ini hanya boleh dirasai dengan perasaan yang 'halus' yang ada dalam jiwa penonton seperti saya! Janganlah disalahkan drama, jika anda gagal merasai semua perspektif yang tersirat di dalamnya. 'Yang tersirat dan tersurat' hanya boleh dijiwai oleh penonton yang menonton dengan mata, jiwa dan minda! Jadi, jika anda hanya dapat melihat 'cinta' dalam drama-drama tersebut, saya sangat bersimpati dengan anda!
Bacalah novel dengan 'mata yang terbuka', 'minda yang terbentang luas'. Tontonlah drama adaptasi dengan mata, jiwa bagi menilai semua elemen 'tersurat dan tersirat'. Atau mungkin perlu menonton bersama saya, supaya saya boleh menghuraikan elemen tersebut kepada anda! Barangkali!
No comments:
Post a Comment