Jom Berkomunikasi.


NOVEL KE 4 - SEPTEMBER 2013. SILA KLIK LINK ..CINTA CAPE TOWN

. Facebook -Nora Isma Fuad

. Facebook - Novel Nora Fuad, click ( like)

. E-mel - norafuaddj@gmail.com

Nora Fuad@ Novel Pertama.

Nora Fuad@ Novel Pertama.
Dimensi Cinta. Sila klik pada gambar. (KarnaDya)Ulasan Berita Harian dengan 5 ***** Diskaun 25%, pembelian secara on line. Kini dalam bentuk Digital.

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011
Sudah terbit Feb 2011! (KarnaDya)Sila klik gambar untuk info. Kini dalam bentuk digital.

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA
SILA KLIK PADA GAMBAR UNTUK INFO (Buku Prima-Karangkraf)

me..

me..

Nuffnang

Buku Prima

Buku Prima
Jualan Novel dari Buku Prima

My Guest Book,Kindly sign In..thanks

Followers

Ulasan B.Harian 4.12.2009 & 6.9.2010

Facebook: Nora Isma Fuad (Berkawan dialu-alukan, berkawan biarlah beribu, berkahwin,biarlah kekal satu je) Ulasan buku: Klik pada tajuk :Berita harian. Nora Fuad sengaja ledakan simpati, paksa pembaca buat pilihan. Penulisan lahirkan minda kelas pertama. INFO Dimensi Cinta Pengarang: Nora Fuad Tebal: 441 halaman Penerbit: KarnaDya Solutions Sdn Bhd Harga: RM19.00 senaskhah Bintang: ***** Ulasan By Fisha: Klik pada:Fisha,Ulasan buku Menjadi penulis? klik tajuk Tips menjadi penulis..

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura, Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura,  Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?
Info buku: Klik di gambar...Dapatkan di MPH, POPULAR, BOOK STORE / KARNADYA ON LINE (diskaun 35% = RM 12.35)

Ke Langkawi? Info

Anda boleh membaca maklumat, bertajuk "Langkawi".

Ada juga link web site, Up north... ' info Langkawi. Sila lihat di bahagian kanan blog.

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK
NOVEL KE 4: Bakal terbit September 2013. CINTA CAPE TOWN

Popular Posts

Monday, January 25, 2010

Hmmm.Dunia murid yang sibuk.



3 Angsana tahun 2008 :Antara kelas paling 'cool'



Entah murid SPM tahun ke ?? kata mereka, saya allergic dengan bising. Kelas mesti totally silence kalau saya mahu mula mengajar... tapi kalau jokes,bolehlah ketawa...

********

Hari ini cuaca agak panas. Di sekolah,perlu berjalan blok ke blok (tidak berbumbung kerana dua bangunan baru dalam pembinaan)kepala sudah berasap. Tidak terkira berapa liter air yang diteguk,I think more than 2 liters. Rasa letih juga.Sudah habis masa sejarah di tingkatan 4, saya bertanya murid, "Pernah tak awak nampak seorang lelaki di pasar malam Taman Tun Dr.Ismail. Dia tak ada tangan dan kaki (both either hand or leg)"
Ada yang menjawab "ya."
I say ,"Kasihan dia kan. Tak tahu bagaimana dia menikmati hidup dalam keadaan begitu. Kita ada kaki,tangan. Boleh berjalan dan menikmati kehidupan."Tapi ayat belakangnya saya rasa,tidak mereka gemari,"..dan sebab itulah tak ada alasan,awak tidak siapkan kerja cikgu."Hahaha.. Mereka terkena lagi.

Kebiasaannya saya akan beri banyak masa untuk mereka habiskan kerja rumah. Seminggu,paling tidak, 3 hari. Dalam mengejar kecemerlangan hari ini,semua cikgu terpaksa memberi banyak kerja rumah sebab jika kurang latihan,bermakna juga tidak ada kecekapan. Practise always make perfect.. that's the motto. Tapi kadang2 ada juga yang memang sengaja 'cari pasal'. Hari ni, 5 orang berdiri sebab tidak membawa buku teks. Belajar sejarah tanpa buku teks adalah satu kesalahan. Sebab apabila guru menerangkan maklumat,murid boleh melihat info di buku. Tanpa buku,alamatnya juga fikiran akan menerawang ke tempat lain.

Kehidupan murid hari ini jauh berbeza daripada zaman saya dahulu. Tinggal di asrama,kami mempunyai jadual aktiviti yang teratur. Ada waktu makan,etc. Yang penting,ada waktu bermain pada waktu petang. Rata-rata murid saya yang ditanya,semuanya tiada waktu untuk bermain. Setiap hari mereka ada tuisyen (dan saya kurang faham mengapa perlu tuisyen lagi padahal belajar di sekolah cukup mencukupi.) Bagi saya,sekiranya kelas tuisyen hanya menempatkan 15 orang murid, tentulah pengajaran dan pembelajaran (P & P)akan lebih berkesan. Sekiranya jumlahnya macam di kelas juga,(40 orang and more - maknanya sama sahaja dengan situasi di kelas)Jadi mengapa perlukan tuisyen? Membayangkan kehidupan murid,saya pening kepala juga. Kalau sudah tuisyen,6 hari dalam seminggu,manalah ada kehidupan! Kata saya, cikgu dulu boleh belajar tanpa tuisyen,kenapa pulak awak perlu tuisyen? Dan mereka hanya tersengih!

Waktu pj merupakan favourite murid,agaknya hanya masa ini mereka boleh melepaskan tension dengan bermain sepenuh tenaga. Saya! Kurang faham sebab saya ada banyak masa lapang untuk bermain dahulu. Saya mencuba pelbagai permainan masa saya remaja,namakan apa sahaja, bolasepak,sepak takraw,hoki(sekejap sahaja,takutt cedera)bola jaring,rounders.. dan saya akan joint apa sahaja aktiviti sport,lompat jauh,larian,lompat tinggi walaupun separuhnya saya gagal mendapat pingat... hahaha. Itulah agaknya,seluruh masa lapang mereka dihabiskan dengan tuisyen!

Tergelak saya apabila muris saya bertanyakan,"cikgu mahu buat tuisyen tak?"
Saya katakan,"I have to say no." Hidup saya bukannya sekadar mengajar. Lagi pun,I already do my best in this field. Kalau mereka mhukan 'lebih'perlukan usaha lebih. kalau sekadar mahu bertanya, penjelasan,bolehlah berjumpa saya,dengan syarat, 'appoitment terlebih dahulu'. Cikgu pun perlu bersedia juga.

Well, mengenang balik zaman sekolah dulu,alangkah baiknya kalau boleh menyelami semula zaman itu. Berlarian di padang (sekolah saya girl school,dengan tembok besar lagi..he he)Kehidupan di asrama adalah zaman yang terbaik saya tempuhi.. (not to say,di rumah tak baik- sebab masa STPM saya berada di rumah @ Langkawi - sebab apabila tinggal di rumah semasa menunggu result keluar,rasa kurang seronok lagi di asrama... perlu bangun 5.30 pagi untuk mandi...dan sesekali mahu pulang ke Langkawi, aduhai,lecehnya...

No comments: