Jom Berkomunikasi.


NOVEL KE 4 - SEPTEMBER 2013. SILA KLIK LINK ..CINTA CAPE TOWN

. Facebook -Nora Isma Fuad

. Facebook - Novel Nora Fuad, click ( like)

. E-mel - norafuaddj@gmail.com

Nora Fuad@ Novel Pertama.

Nora Fuad@ Novel Pertama.
Dimensi Cinta. Sila klik pada gambar. (KarnaDya)Ulasan Berita Harian dengan 5 ***** Diskaun 25%, pembelian secara on line. Kini dalam bentuk Digital.

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011
Sudah terbit Feb 2011! (KarnaDya)Sila klik gambar untuk info. Kini dalam bentuk digital.

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA
SILA KLIK PADA GAMBAR UNTUK INFO (Buku Prima-Karangkraf)

me..

me..

Nuffnang

Buku Prima

Buku Prima
Jualan Novel dari Buku Prima

My Guest Book,Kindly sign In..thanks

Followers

Ulasan B.Harian 4.12.2009 & 6.9.2010

Facebook: Nora Isma Fuad (Berkawan dialu-alukan, berkawan biarlah beribu, berkahwin,biarlah kekal satu je) Ulasan buku: Klik pada tajuk :Berita harian. Nora Fuad sengaja ledakan simpati, paksa pembaca buat pilihan. Penulisan lahirkan minda kelas pertama. INFO Dimensi Cinta Pengarang: Nora Fuad Tebal: 441 halaman Penerbit: KarnaDya Solutions Sdn Bhd Harga: RM19.00 senaskhah Bintang: ***** Ulasan By Fisha: Klik pada:Fisha,Ulasan buku Menjadi penulis? klik tajuk Tips menjadi penulis..

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura, Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura,  Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?
Info buku: Klik di gambar...Dapatkan di MPH, POPULAR, BOOK STORE / KARNADYA ON LINE (diskaun 35% = RM 12.35)

Ke Langkawi? Info

Anda boleh membaca maklumat, bertajuk "Langkawi".

Ada juga link web site, Up north... ' info Langkawi. Sila lihat di bahagian kanan blog.

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK
NOVEL KE 4: Bakal terbit September 2013. CINTA CAPE TOWN

Popular Posts

Thursday, January 21, 2010

I Luv sejarah




Murid saya bertanya,bagaimana boleh cikgu Suka sejarah.
Saya katakan, "Not just like, I luv history."
"Then cikgu,why?"
Well,saya katakan,"Sejak Allah/God jadikan Adam dan Hawa/Eve,sejarah sudah bermula.Jadi sejarah adalah matapelajaran yang paling tua di dunia. Belajar sejarah sama dengan mempelajari dan menghayati matapelajaran tertua di dunia."
"Wow tapi sejarah ni boring sikit cikgu. Benda dan orang yang dah mati,not to say,you're boring."
"Semuanya terletak pada minta kita. Kalau u dah set boring,boringlah jadinya. kalau kata interesting,menariklah jadinya. Kita yang tentukan penanda aras minda kita."

Saya dulu pun ambil masa juga untuk jatuh cinta dengan subjek ini. Semasa di sekolah menengah, matapelajaran sejarah bukan lagi menjadi matapelajaran teras. Kalau adapun hanya dalam pengetahuan agama Islam,sejarah Islam. Sejarah bagi tingkatan 4 dan 5,hanya untuk murid aliran sastera. Bagi pelajar aliran sains,langsung tidak belajar sejarah.

Apabila menyambung pelajaran ke tingkatan 6,barulah belajar sejarah kembali. Dari situlah,saya mulai mengenali sejarah dan jatuh cinta. Di UKM,tahun pertama belajar sejarah,mass com dan psikologi,tahun 2-3,hanya tinggal mass com dan sejarah. Tahun 4,saya ditawarkan untuk meneruskan dalam mass com,tapi bertukar ke sejarah,supaya boleh menyambung dengan Dip.Ex (diploma pendidikan)supaya layak menjadi guru.

Sebenarnya lebih bercita-cita menjadi journalis,tapi mendengar kata seorang pensyarah saya,saya menjadi kecut. Katanya,"Journalis ini hanya sesuai untuk single atau orang yang divorce."Seram juga. Sebab tu lah menukar cita-cita. Pun saya rasa,tidaklah tepat kata-katanya itu,bukan semua journalist single atau divorce. Ada juga guru yang bercerai-berai.

Pokoknya saya memberi tahu murid saya,perlulah cari cara belajar sejarah dengan mudah. Langkah pertama melalui visual, peta minda - cari key words untuk belajar. Tapi yang lebih penting,perlu rajin untuk belajar sejarah. Kalau malas,memang anda tidak akan ingat akan semua fakta.Kalau malas membaca,bukan sahaja sejarah,subjek lain pun anda tidak akan kuasai.

Di akhir kelas saya bertanya ,"ada yang tak faham tak,"sebab penjelasan menggunakan Bahasa Malaysia.
Ada seorang dua yang mengangkat tangan. Saya terpaksa menjelaskan kembali. Lepas tu bertanya lagi. Lega,tiada lagi tangan diangkat.
Kata saya,"kalau ada yang tak faham lagi,cikgu kena explain dalam Jerman."
"Cikgu boleh berbahasa Jerman?"tanya murid saya,membuatkan saya ketawa dalam hati.
"Kalau semua orang tak faham Jerman,okay je kalau cikgu cakap,bukannya awak tau cikgu cakap tu betul atau salah."
Murid saya berkata,"saya tahu Jerman" dan menyatakan sepotong ayat yang bermaksud,'I"M HOT"
Saya berkata balik,"Cikgu tak nak lah kata,I'm Hot. Cikgu pakai baju kurung je,manalah Hot. Lainlah kalau cikgu bakai bikini."
Seluruh kelas ketawa. Entah,yang diketawakan tu entah apa maksudnya. Saya tak 'Hot' atau saya tak 'Hot' sebab tak bakai bikini. Saya sendiri,tergelak disepanjang perjalanan ke kelas lain. But still saya memujuk sendiri, "I'm Hot di mata sendiri." he he he

4 comments:

A. Amem said...

Ada org nak jadi lawyer tapi dapat jadi doktor (Dr Mahathir), ada org lain pulak nak jadi doktor tapi dapat jadi lawyer (Tun Daim), sorang tu pulak tak mahu jadi apa-apa tapi terjadi doktor (saya le kut). The point is, what we want to be is irrelevant. Enjoy whatever we are doing now, and our life will be a lot easier. Gamaknya le..

Nora Isma Fuad said...

Betullah tu pendapat u to.

zainal mohd jais said...

Salam ziarah'

Sej. akan jadi boring kalau kita ikut sudut pandang pelajar macamtu.
Sej. akan jadi subjek hebat dan merangsang kalau ia kita jadikan proses mengenali diri sendiri, mengenali bangsa-bangsa hebat dan bangsa yang gagal.

Sejarah jadi hebat kalau ia berjaya dijadikan cermin kepada suasana semasa, dan dijadikan platform untuk lonjakan masa depan.

Ia bukan fakta kaku - ia adalah tentang proses membina masa depan.
Lebih dalam, ia adalah mengenai 'roh dan jatidiri'

Tahniah, kerana jadi guru yang tabah.

Nora Isma Fuad said...

Waalaikum salam,

Betul kata2 saudara itu. Setuju sangat. Saya kira,kalau saya tidak 'tabah'saya akan rebah.. dan saya akan pilih untuk 'tabah'. Terima kasih atas perangsang.