Jom Berkomunikasi.


NOVEL KE 4 - SEPTEMBER 2013. SILA KLIK LINK ..CINTA CAPE TOWN

. Facebook -Nora Isma Fuad

. Facebook - Novel Nora Fuad, click ( like)

. E-mel - norafuaddj@gmail.com

Nora Fuad@ Novel Pertama.

Nora Fuad@ Novel Pertama.
Dimensi Cinta. Sila klik pada gambar. (KarnaDya)Ulasan Berita Harian dengan 5 ***** Diskaun 25%, pembelian secara on line. Kini dalam bentuk Digital.

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011

Novelist Nora Fuad@ Novel kedua. Feb 2011
Sudah terbit Feb 2011! (KarnaDya)Sila klik gambar untuk info. Kini dalam bentuk digital.

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA

Novel ketiga: Purnama Merindu : 15 JUN 2011: BUKU PRIMA
SILA KLIK PADA GAMBAR UNTUK INFO (Buku Prima-Karangkraf)

me..

me..

Nuffnang

Buku Prima

Buku Prima
Jualan Novel dari Buku Prima

My Guest Book,Kindly sign In..thanks

Followers

Ulasan B.Harian 4.12.2009 & 6.9.2010

Facebook: Nora Isma Fuad (Berkawan dialu-alukan, berkawan biarlah beribu, berkahwin,biarlah kekal satu je) Ulasan buku: Klik pada tajuk :Berita harian. Nora Fuad sengaja ledakan simpati, paksa pembaca buat pilihan. Penulisan lahirkan minda kelas pertama. INFO Dimensi Cinta Pengarang: Nora Fuad Tebal: 441 halaman Penerbit: KarnaDya Solutions Sdn Bhd Harga: RM19.00 senaskhah Bintang: ***** Ulasan By Fisha: Klik pada:Fisha,Ulasan buku Menjadi penulis? klik tajuk Tips menjadi penulis..

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura, Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?

Dc sudah sampai ke tangan Tun Dr M , juga ke Singapura,  Vannes, Perth, Afrika. Anda bila lagi?
Info buku: Klik di gambar...Dapatkan di MPH, POPULAR, BOOK STORE / KARNADYA ON LINE (diskaun 35% = RM 12.35)

Ke Langkawi? Info

Anda boleh membaca maklumat, bertajuk "Langkawi".

Ada juga link web site, Up north... ' info Langkawi. Sila lihat di bahagian kanan blog.

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK

novel ke 4.... SILA KLIK FOTO UNTUK LINK
NOVEL KE 4: Bakal terbit September 2013. CINTA CAPE TOWN

Popular Posts

Tuesday, January 12, 2010

Memikul tanggungjawab...




Sekiranya boleh memilih berada pada awal tahun atau penghujung tahun,saya lebih suka memilih hujung tahun (maksudnya november atau disember) Bukan sahaja kerana Nov bermakna menjelangnya cuti sekolah yang panjang,tetapi juga bermakna 90% daripada tanggungjawab saya sudah selesai.
Pada waktu itu kebiasaanya,trial exam sudah tamat,saya sudah menghabiskan silibus dan telah bekerja sebaik mungkin,sedaya saya mencurahkan ilmu dan segala yang diperlukan murid saya. (Soalnya adakah mereka juga sepenuh hati belajar seperti yang saya harapkan)Pada masa itu,hati memang terasa lega sangat. Sekurangnya di pihak saya,soal tanggungjawab dan target khusus saya sudah pun tamat. Kalau tidur pada masa itu,mimpinya pun tidaklah berserabut,mimpi yang hanya merona warna putih dan terasa tenang.
Awal tahun bermakna permulaan yang agak 'kalut'. Perlu mengutip yuran (dan yang peliknya pada masa yang sama diminta mengajar - sukar sebenarnya melakukan dua tugas serentak,bila masa mahu mengutip yuran? dan bagaimana mahu meneruskan mengajar pada masa yang sama?)memastikan murid kelas mengisi segala jenis borang SMM,SDP,KOKU (dan pada masa yang sama diminta meneruskan P & P: macam kartun giler.)
Paling tidak digemari,mengisi data berkomputer. Data 10 orang murid sahaja akan mengambil masa 2 jam kerana banyak data yang perlu dimasukkan ke dalam sistem. Bayangkanlah berapa banyak masa diperlukan untuk memasukkan data untuk 40 orang atau lebih murid. Boleh juling mata dibuatnya.
Sudah lama persoalan ini dipersoalkan oleh pendidik,sepatutnya ada pegawai lain (such as pegawai perkhidmatan awam)yang dilantik bagi menjalankan kerja-kerja mengumpulan dan 'key in' data,malangnya,persoalan dan permintaan guru-guru hanya menjadi 'gigitan semut tua 'yang tiada gigi. Jadi gigitan itu tiadalah bermakna dan memberi kesan kepada sesiapa. Agaknya,tiada siapa pun yang akan mempedulikan nasib guru-guru.
Saya jadi pelik,guru dimasukkan ke dalam kumpulan profesional,tapi bidang tugas kami sebenarnya di sekolah seolah 'buruh'kelas ketiga sahaja. Sebelum buka sekolah,kami diarahkan mencuci kelas sendirian... adus.. selayaknya bagai 'cleaner' percuma... ? saya berfikir sejenak, tak ada kelas agaknya cikgu2 ni? Cadangan saya: Sepatutnya pada hari pertama,murid2 di kelas sepatutnya bersama-sama akan membersihkan kelas supaya ujud semangat kekitaan dan semangat berkerjasama. (dan merasai bahawa kelas adalah hak milik bersama) malangnya arahan yang diterima,hari pertama persekolahan,sekolah mesti memulakan P & P. Aneh! Tidakkah ada pihak yang berfikir seperti yang saya ingin cadangkan?
Bagaimana mungkin semua beban diletakkan di bahu guru sahaja?
Saya suka mengajar. Bersama murid menjadikan hati dan jantung saya seolah memukul rentak berbalas irama. Sayu dan sendu. Teaching is my patient. Saya menyanyangi setiap murid saya seperti anak saya sendiri. kalau membuat kesilapan kerana tidak memberi perhatian,,saya akan marah,kalau malas saya akan 'fire' macam naga. (saya paling bencikan orang malas).. Murid saya tentunya sudah menghafal kata-kata saya di dalam kelas,there're three rules, don't talk,don't sleep and don't die.
Pada mulanya mereka akan ketawa mendengar ,"dont die.." sebenarnya perkataan itu merujuk kepada 'memberi perhatian yang sepenuhnya'... tentulah kerana orang yang mati tidak lagi memberi perhatian kepada alam sekelilingnya.
Apabila saya tiba di rumah hampir jam 5 petang,suami saya agak pelik melihat saya pulang lewat. Ditanya juga,"kenapa lewat sangat?"
Jawapan saya,"awal tahun bang,tahulah,banyak data kena key in."
Kepenatan saya separuh terasa hilang melihat baju yang sudah dibasuh dan diampaikan.(baju suami saja,sebab baju saya saya tidak benarkan suami basuh.. manalah boleh begitu pulak... dia membasuh baju sendiri sudah dikira rahmat.. )Mana lagi mahu dicari suami yang begini? he he.. Alhamdullillah. Kiranya tanggungjawab mendobi sudah dikira selesai separuh... saya kira,pertolongan suami bertanda ;cinta.. meringankan beban isteri kan satu anugerah...
Seharusnya suami membantu isteri di rumah,barulah perasaan isteri menjadi lega... dan saya selalu terperasankan,kalau saya merajuk,lagi banyak pertolongan yang akan diberi. Moral of the story,kenalah lebihkan merajuk???

No comments: